Kesko on toteuttanut Suomen Lähikaupan oston - Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi

Kesko Oyj:n tytäryhtiö Ruokakesko Oy on ostanut Suomen Lähikauppa Oy:n koko osakekannan pääomasijoittaja Tritonilta. Suomen Lähikaupan hankinnan myötä Kesko kasvaa strategiansa mukaisesti lähimarkkinassa ja suomalaisten kuluttajien arvostamat lähikauppapalvelut paranevat merkittävästi. Suomen Lähikaupan Siwat ja Valintatalot muutetaan K-marketeiksi. Samaan aikaan käynnistyy koko K-market-ketjun uudistaminen. Uusiin K-ruokakauppoihin rekrytoidaan lähivuosina satoja uusia kauppiaita.

Kesko Oyj:n tytäryhtiö Ruokakeskon ja pääomasijoittaja Tritonin välillä sovittu kauppa Suomen Lähikaupan ostamisesta on saatettu päätökseen. Osakekauppana toteutetun yritysoston velaton kauppahinta on noin 60 miljoonaa euroa. Suomen Lähikaupan liikevaihto vuonna 2015 oli 935,7 miljoonaa euroa, ja sillä on noin 600 Siwaa ja Valintataloa ja noin 3 800 työntekijää.

”Kaupan toteutumisen myötä Suomen Lähikauppa saa sitoutuneen, vastuullisen ja vakavaraisen suomalaisen omistajan. Strategiamme mukaisesti haemme kasvua päivittäistavarakaupassa uudistamalla ja kasvattamalla lähimarkkinaverkostoamme. Suomen Lähikaupalla on erinomaisia liikepaikkoja, ja yrityskaupan myötä pystymme toteuttamaan strategiaamme suunniteltua nopeammin ja merkittävästi pienemmillä investoinneilla. Kauppa mahdollistaa myös merkittävät synergiaedut. Lähdemme nyt kirjoittamaan suomalaisen lähikaupan uutta lukua ja tavoitteenamme on kaksinkertaistaa lähikauppojemme asiakasmäärät. Yrityskauppa tukee myös muiden K-ryhmän päivittäistavarakauppojen kehitystä”, sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ilmoitti 11.4.2016 hyväksyvänsä yrityskaupan. Lupaan sisältyy KKV:n asettamia ehtoja. KKV asetti kaupan ehdoksi velvoitteen myydä 60 Suomen Lähikauppa Oy:n kauppaa kilpailijoille. KKV myös velvoitti Ruokakesko Oy:n omistukseen siirtyneen Suomen Lähikauppa Oy:n jatkamaan hankintoja Tuko Logistics Osuuskunnasta 18 kuukauden määräajan siten, että ostoja voidaan vähentää asteittain.

Koko K-market-ketju uudistuu, Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi

Kesko aloittaa Siwojen ja Valintatalojen muuttamisen K-marketeiksi toukokuussa. Tavoitteena on saada muutostyöt valmiiksi seuraavan vuoden aikana. Samaan aikaan käynnistyy mittava koko K-market-ketjun uudistaminen.

”Suomen Lähikaupan hankinnan ja laajan K-market-uudistuksen myötä suomalaisten kuluttajien arvostamat lähikauppapalvelut paranevat merkittävästi. Uudistuvista K-marketeista syntyy Suomen kattavin ja palvelevin lähikauppaverkosto. Nämä 2020-luvun lähikaupat tarjoavat tuoreen ja laajan valikoiman, kattavat palvelut ja luotettavan kilpailukykyisen hintatason, helposti ja nopeasti. Myös K-marketien visuaalinen ilme uudistuu”, kertoo Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.

Siwat ja Valintatalot muutetaan vaiheittain K-marketeiksi ja tavoitteena on siirtää kaikki kaupat K-kauppiaille seuraavan kahden vuoden aikana. Kauppaverkoston laajentuessa Kesko rekrytoi ja kouluttaa satoja uusia K-kauppiaita.

Suomen Lähikaupan uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Keskon päivittäistavarakaupan logistiikasta, toimitusketjun ohjauksesta ja tietohallinnosta vastaava johtaja Petteri Niemi. Hän raportoi Keskon varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhalalle.

Tiedotustilaisuuden webcast

Kesko järjesti yrityskaupasta tiedotustilaisuuden 12.4.2016. Tilaisuus on katsottavissa webcastina.

 

Lue lisää

Takaisin ylös