Keskolle 19 miljoonaan euron myyntivoitto kiinteistökaupasta

Kesko-konserni on myynyt tänään neljä kauppakiinteistöä Keskon Eläkekassalle. Velaton kauppahinta on noin 50 milj. euroa. Kesko-konsernille syntyvä myyntivoitto on noin 19 milj. euroa, joka käsitellään kertaluonteisena eränä Keskon ensimmäisen vuosineljänneksen liikevoitossa.

Kauppaan kuuluvat kiinteistöt ovat K-citymarket Malmi Helsingissä, K-rauta Lielahti Tampereella sekä osuudet K-supermarket Nekalan ja K-citymarket Turtolan kiinteistöistä Tampereella. Kaikki edellä mainitut tilat on vuokrattu takaisin Keskon toimialayhtiöiden käyttöön 10 tai 15vuoden pituisilla vuokrasopimuksilla. Kesko-konsernin myymien kiinteistöjen osalta vuokravastuu on yhteensä noin 53 milj. euroa, jota ei luokitella rahoitusleasingiksi.

Tehty kauppa ei aiheuta muutoksia kauppojen toimintaan. Myytyjen kiinteistöjen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 26 000 m². Kiinteistöjen myynnin tavoitteena on tehostaa Kesko-konsernin pääoman käyttöä.

Keskolla oli 31.12.2008 Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä omistuksessaan kiinteistöjä 1,0 milj. m² ja vuokrakohteita 2,9 milj. m². Keskon kauppapaikkainvestoinnit olivat 279 milj. euroa vuonna 2008.

Talous- ja rahoitusjohtaja Arja Talma, Kesko Oyj, puh. 01053 22113
Talousjohtaja Jukka Erlund, Kesko Oyj, puh. 01053 22338