Näin Suomi remontoi koronakeväänä – K-Raudan data kertoo mitä kodeissa ja pihoilla rakennettiin

Koronasta johtuneet rajoitustoimet aiheuttivat Suomessa remontti- ja piharakentamisen buumin. K-Rauta on Suomen suurin rautakauppaketju ja kertoo nyt mitä suomalaisissa pihoissa ja puutarhoissa tehtiin poikkeuksellisen kevään aikana. Suomalaiset rakensivat erityisesti terasseja ja istuttivat hyötykasveja. Hittituotteiksi nousivat ulkoporeammeet ja paljut.

Kevään aikana on vietetty poikkeuksellisen paljon aikaa kotona ja kodin ja pihan kunnostukseen sekä remontointiin liittyviä tuotteita hankittiin selvästi normaalia enemmän. K-Raudan kuluttaja-asiakkaiden ostodata kertoo, mitä Suomessa on rakennettu. Datan lähteenä ovat K-Raudan 132 myymälän ja verkkokaupan huhti-toukokuun myyntitilastot ympäri Suomen.

Terassilautaa Amerikkaan asti

Kevään aikana erityisesti piharakentamiseen soveltuvan puutavaran myynti kasvoi merkittävästi. Suomalaiset kuluttajat hullaantuivat kevään aikana terassien tekemiseen niin, että ostetulla terassilaudalla voisi rakentaa polun Suomesta aina Yhdysvaltoihin asti.

”Kotimaista terassilautaa myytiin kevään aikana ennätysmääriä. Terasseista halutaan isoja, sillä pihalle siirtyy yhä enemmän kodin toimintoja. Pihakeittiöiden ja grillien myynti on edelleen jatkanut kasvuaan. Kevään aikana myös pihalla viihtyminen ja arjesta nauttiminen on korostunut. Todelliseksi kevään hittituotteeksi nousivat erilaiset ulkoporeammeet, paljut ja kylpytynnyrit ja niihin liittyvät tarvikkeet, joiden myynti kasvoi jopa 150%, sanoo K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.

Kevään aikana huomattiin myös, että kuluttajat alkoivat panostaa laadukkaampiin kotimaisiin materiaaleihin terasseissa ja toivoivat enenevissä määrin terassilta helppohoitoisuutta. Leveämmät ja paksummat laudat ja muut pidemmän huoltovälin puutuotteet kasvattivat myyntiään.

Merkittävä osa K-Raudan myynnistä tulee kotimaisesta puutavarasta. Rakennuspuutavaraa, paneeleja tai terassilautoja ostava asiakkaamme on samalla tehnyt myös arjessaan vastuullisen valinnan, sillä kaikki K-Rauta-kaupat myyvät kotimaista puutavaraa, jolla on vastuullisesta alkuperästä osoittava PEFC-sertifikaatti”, kertoo Pere.

Koronaviruksen vaikutus näkyi myös K-Raudan verkkokaupassa. Verkkokauppaostokset ja kauppojen tarjoamien paikallisten kotiinkuljetuspalveluiden käyttäjämäärät kasvoivat kohisten. Verkkokaupan hittituotteeksi nousi puutavaran lisäksi mökeille sopivat erityyppiset käymälät, jotka sai kätevästi kuljetettua suoraan perille kuljetuspalvelun avulla.

Oma piha tarjonnut ajanvietettä

Pihatyöt alkoivat tänä vuonna monin paikoin poikkeuksellisen aikaisin ja puutarhaan ja kotona kasvattamiseen on panostettu koko Suomessa. Multaa, pihakiviä, kuorikatteita ja kukkaruukkuja on myyty melkein tuplamäärä viime vuoteen verrattuna. Myös erilaisten marjapensaiden, vihannesten, yrttien ja mansikoiden taimet ovat tänä vuonna olleet hyvin suosittuja.

”Oma piha on varmasti tarjonnut kevään aikana ajanvietettä ja paikan puuhastella turvallisesti. Pihalla halutaan myös viihtyä: kasvien menekki kasvoi kun pihoja ja parvekkeita on sisustettu viihtyisiksi. Hyötykasvien kiivas kysyntä on yllättänyt. Erityisesti hedelmäpuita ja marjapensaita istutettiin keväällä melkein kaksinkertaisesti viime vuoteen verrattuna. Samoin yrttien menekki on ollut erittäin suurta. Hyötykasvien korkea menekki kertoo itseviljelyn ja lähiruoan kasvaneesta suosiosta – itsekasvatetun ruoan arvostus varmasti nousi kevään aikana”, arvioi Pere.

Remonttineuvonta vahvistaa: Eniten kysytty terasseista

K-Rauta tarjoaa maksutonta remonttineuvontaa, jonka kautta voi kysyä alan asiantuntijoilta mitä tahansa remontointiin liittyvää. Kevään aikana Remonttineuvontaan on otettu yhteyttä poikkeuksellinen paljon. Ylivoimaisesti eniten on tullut kysymyksiä terassiin liittyen. Kysymykset ovat liittyneet joko terassin rakentamiseen tai pintakäsittelyihin. Toinen iso aihe on ollut ulkomaalaus. Täysin uutena teemana remonttineuvonnassa on kevään aikana noussut kysymykseksi piharakennukset: aitat, vierasmajat ja huvimajat.

”Nyt kun terassit ovat Suomessa kevään jäljiltä kunnossa, niin voi olla että seuraavaksi vuorossa ovat piharakennusten suunnittelu ja rakentaminen. Kenties pienet piharakennukset ovat seuraava hitti suomalaisten pihoille”, ennakoi Pere.

Vinkkejä remontointiin K-Raudan verkkosivuilla

Lue K-Raudan Remonttineuvonnan vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/remontointi/remonttineuvonta-usein-kysytyt-kysymykset

K-Raudan Remonttineuvonta: lähetä kysymyksesi lomakkeella https://www.k-rauta.fi/remonttineuvonta tai soita puh. 044 700 1000 (avoinna arkisin klo 8-16)

K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere, K-Rauta, puh. 050 306 3698, olli.pere@kesko.fi