K-ryhmä avaa toimitusketjujaan – uusi Tuotteiden jäljillä -sivusto kertoo tuotteiden alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 4.11.2020 KLO 9.00 Miltä maailman mereltä ostamasi tonnikala on kotoisin? Mihin Reilun kaupan tuotteista kertyvä Reilun kaupan lisä käytetään? Mistä terassisi puu on peräisin? K-ryhmän uusi Tuotteiden jäljillä -sivusto vastaa asiakkaiden kasvavaan kiinnostukseen tuotteiden alkuperää kohtaan.

K-ryhmä on julkaissut uuden Tuotteiden jäljillä -sivuston osoitteessa https://www.kesko.fi/jaljilla lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä.

”Yrityksiltä odotetaan entistä avoimempaa tietoa siitä, mistä tuotteet ovat kotoisin, miten tehtaiden ja tilojen työoloja valvotaan ja miten tuotteiden ympäristövaikutukset minimoidaan. Nyt julkaistu sivusto vastaa osaltaan tähän tarpeeseen”, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan alkuvaiheessa kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden sekä Pirkka Reilun kaupan ruusujen alkuperästä ja reitistä K-kaupan hyllylle. Suomalaisista tuotteista avataan ensimmäisenä PROF Timber -puutavaran matka metsästä sahoille ja edelleen K-Rautoihin. Jatkossa sivustolle on tarkoitus lisätä asiakkaita ja muita sidosryhmiä erityisen paljon kiinnostavia tuotteita.

Tuotteiden jäljillä -sivuston tuotteet ovat K-ryhmän omien merkkien tuotteita. Sivustolle valitaan erityisesti tuotteita, joiden raaka-aineiden kestävään tuotantoon liittyy haasteita ja joiden hankintaa ohjataan K-ryhmän kestävän kehityksen linjauksilla.

Tuotteiden jäljillä -sivustolla kerrotaan, miten K-ryhmä varmistaa vastuullisen toimitusketjun tilalta ja tehtaalta K-kaupan hyllylle asti.

”Suosimme vastuullisuussertifioituja tuotteita valikoimissamme, ja esimerkiksi Pirkka-sarjassa on yli 20 Reilun kaupan tuotetta. Kalahankintaamme ohjaa WWF:n kalaoppaaseen perustuva kala- ja äyriäislinjauksemme. Esimerkiksi Aasiassa sijaitsevien tehtaiden työoloja valvomme puolestaan kolmannen osapuolen tekemillä vastuullisuusauditoinneilla”, Kalervo kertoo.

Tonnikalan tie merestä kaupan hyllylle

Yksi alkuperän kannalta asiakkaita eniten kiinnostavista tuotteista on tonnikala.

Tuotteiden jäljillä -sivusto esittelee Pirkka- ja K-Menu-tonnikalojen tavarantoimittajat, heidän tehtaansa Mauritiuksella ja Thaimaassa, tehtaiden auditointien ajankohdan, tonnikalojen kalastusalueet, pyyntimenetelmät ja tonnikalasäilykkeiden reitin Suomeen.

”Tonnikalan vastuullisuuteen vaikuttaa kalalajikkeen ja kalastusalueen lisäksi käytetty pyyntimenetelmä. Sivustolta selviää esimerkiksi se, että kaikki Pirkka- ja K-Menu-tonnikalat on kalastettu kestävin pyyntimenetelmin joko vapavälineellä tai kurenuotalla”, Kalervo sanoo.

Tuotteiden jäljillä -sivuston osoite on https://www.kesko.fi/jaljilla . Englanniksi sivusto julkaistaan joulukuussa.

Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, K-ryhmä, puh. 050 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi