Huippuravintolan laatua halutaan myös kotikeittiöihin – K-ryhmä kirittää kehitystä Bocuse d’Or -yhteistyöllä

Huippukokit innostavat suomalaisia kokkaamaan yhä laadukkaammin myös kotikeittiössään, selviää K-ryhmän tutkimuksista. Kun inspiraationa toimii ravintolaruoka, vaatimukset myös kauppojen valikoimille ja osaamiselle kasvavat. Samalla laatutietoisten kuluttajien odotukset kasvavat myös ravintola-ammattilaisten osaamiselle.

K-ryhmä on ruokakulttuurin edistämiseen keskittyvän ELO-säätiön uusi Bocuse d’Or -yhteistyökumppani. K-ryhmä tukee Suomen-osallistujien matkaa kohti tammikuussa 2021 Lyonissa järjestettävää loppukilpailua.

Bocuse d’Orin ja huippukokkien maailma on tänä päivänä myös yhä enemmän laadukkaan ruokakaupan todellisuutta. Ravintolatason raaka-aineet halutaan kaupasta, minkä lisäksi sieltä halutaan ostaa valmista ravintolatasoista ruokaa. Tästä on esimerkkinä sushin hurja suosio kaupoissamme. Uskomme, että tämän tyyppisiä ilmiöitä tulee vielä lisää”, K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki kertoo.

”Usein nämä ilmiöt ovat saaneet alkunsa ravintoloista: ruokakulttuurin suurimmat innovaatiot ja mullistavat ideat syntyvät huipulla. Sieltä ne valuvat ravintoloista kauppojen kautta ennen pitkää kotikeittiöihin asti”, lisää K-ryhmän ravintolatukku Kespron johtaja Mika Halmesmäki.

Mitä huippukokit edellä, sitä kotikokit perässä

Ruokailmiöt 2019 -tutkimus osoittaa, että 27 prosenttia suomalaisista haluaa jatkuvasti oppia uusia ruoanvalmistuksen tekniikoita. Lisäksi 13 prosenttia suomalaisista etsii ruoanlaittoonsa vaikutteita ravintolamaailman ammattilaisilta.

“Huippuravintola ei enää välttämättä sijaitse kaupungin ydinkeskustassa vaan samasta tasosta halutaan nauttia myös omassa kodissa. Trendi haastaa kaupan niin asiakkaille tarjottavien raaka-aineiden kuin neuvonnan osalta. Tämä näkyy ruokakaupassa etenkin palvelutiskeillä, joiden valikoimat K-Citymarketeissa ovat laajentuneet viime vuosien aikana voimakkaasti. Jotta laatutietoinen asiakas voi onnistua omassa keittiössään parhaalla mahdollisella tavalla, on sekä raaka-aineiden että työntekijöiden osaamisen oltava ensiluokkaisia”, Sääksmäki sanoo.

Myös ravintola-asiakkaina suomalaiset ovat aikaisempaa laatutietoisempia. Suomalaisten odotukset ravintoloille 2020 -tutkimuksen mukaan yhteensä 40 prosenttia suomalaisista on joko laatua arvostavia tai kokeilunhaluisia ulkona syöjiä. Ravintolan valintaan vaikuttavista tekijöistä kärjessä on hyvä hinta-laatusuhde, joka vaikuttaa paikan valintaan 83 prosentilla suomalaisista.

“Kuluttajien toive saada vastinetta rahalle tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ravintolaruoan raaka-aineiden tulee olla ensiluokkaisia, minkä lisäksi ammattilaisen kädenjäljen tulee näkyä ruoan valmistuksessa. Kokeilunhaluiset kuluttajat puolestaan odottavat ravintoloilta koko ajan uutta, joten ravintolakonseptit vaihtuvat nopeasti. Teemme töitä Kesprossa päivittäin auttaaksemme suomalaisia ravintoloita täyttämään asiakkaiden toiveet. Tavoitteenamme on kehittää yhdessä koko suomalaista ulkona syömisen kulttuuria ja siksi on luontevaa olla mukana myös Bocuse d’Or -kilpailussa”, kertoo Halmesmäki.

Hänen mukaansa kilpailun merkitys alan ammattilaisille on suuri, koska se tuo esiin ravintolakeittiöissä olevaa ammattitaitoa ja innovatiivisuutta.

”Mitä huippukokit edellä, sitä kotikokit nopeasti perässä. Ruokakaupan puolella haluamme auttaa suomalaisia olemaan entistä paremmin oman kotikeittiönsä huippukokkeja. Bocuse d’Or -yhteistyön myötä pystymme tähän entistä paremmin, Sääksmäki summaa.

Ari Sääksmäki, ketjujohtaja, K-Citymarket, puh. 050 410 2344
Mika Halmesmäki, johtaja, Kespro, p. 050 502 3582
Heidi Jungar, asiakasnäkemysjohtaja, K-ryhmän päivittäistavarakauppa p. 040 535 8524

K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, paikallisista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-Citymarketia. www.k-citymarket.fi