Vähittäismyynti kehittyi tammi-syyskuussa 8,5 % K-ryhmän Etelä-Suomen alueella

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 24.10.2019 Vähittäismyynti kehittyi 8,5 % K-ryhmän Etelä-Suomen alueella tammi-syyskuussa. Etelä-Suomen alueeseen kuuluvat Uusimaa pois lukien Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen, Kanta-Häme, Kymenlaakso ja Päijät-Häme. Myynti oli yhteensä 1190,6 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Koko alueen päivittäistavarakaupan myynti oli 886,2 miljoonaa euroa ja se kehittyi 4,6 %. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa kävi 262,1 miljoonalla eurolla ja se kehittyi 5 %. Autokaupan myynti oli 42,3 miljoonaa euroa.

”Koko alueella kaikki toimialat kehittyivät hyvin ja yritysoston myötä autokauppa toi hienon lisän vähittäismyyntiin”, aluejohtaja Timo Heikkilä kertoo. ”K-ruokakaupoissa tehdyt uudistukset ja konseptipäivitykset ovat olleet onnistuneita ja se näkyy kaupan käynnissä”.

Kanta-Häme

Kanta-Hämeessä K-ryhmän myynti oli yhteensä 190,1 miljoonaa euroa ja se kehittyi 9,8 %. Päivittäistavarakaupassa myynti kävi 131,5 miljoonalla eurolla ja se oli plussalla 4,2 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli 48,5 miljoonaa ja se oli plussalla 3,2 %.

Hämeenlinnassa avattiin elokuun lopussa K-Market Sampo.

Kymenlaakso

Maakunnassa K-ryhmän kokonaismyynti oli 200,6 miljoonaa euroa ja se kehittyi 14,2 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 135,1 miljoonaa euroa ja se kehittyi 4,7 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli 48,3 miljoonaa euroa ja se kehittyi 3,5 %.

Päijät-Häme

Päijät-Hämeessä K-ryhmän myynti oli yhteensä 208,4 miljoonaa euroa ja se kehittyi 8,3 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 146,1 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 4,5 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli 54,8 miljoonaa euroa ja se oli plussalla 4,2 %.

Uusimaa (paitsi Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen)

Uudellamaalla K-ryhmän kokonaismyynti oli 591,6 miljoonaa euroa ja se kehittyi 6,4 %. Päivittäistavarakaupan myynti oli 473,4 miljoonaa euroa ja se kehittyi 4,7 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kävi 110,6 miljoonalla eurolla ja se oli plussalla 6,8 %.

Täydelliset uudistukset tehtiin keväällä K-Supermarket Loviisaan ja loppukesästä K-Supermarket Basilikaan Sipooseen.

K-Lataus-verkosto laajenee

K-ryhmällä on latausasemia jo yli 65 kaupan yhteydessä eri puolilla Suomea. Valtakunnallisen latausverkoston rakentaminen jatkuu edelleen, ja tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä K-Lataus-verkostossa on jo lähes 400 latauspistettä yli 70 K-kaupan yhteydessä. www.k-lataus.fi

K-ryhmän Etelä-Suomen alueelta löytyy yhteensä 18 K-Lataus-asemaa.

Lisätietoja: Keskon Etelä-Suomen aluejohtaja Timo Heikkilä, puh. 0500 496 170

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi