Uusia suomalaisyrityksiä mukaan K-ryhmän Tuottajalle kiitos -toimintamalliin – tuotteilla kerätty suomalaisille ruoantuottajille jo lähes 1,5 miljoonan euron lisäosuus

Suomalaista ruokaa ja sen tuottajia esiin nostava K-ryhmän Tuottajalle kiitos -toimintamalli on helmikuun alussa laajentunut Bernerin, Helsingin Myllyn, Jalostajan, Snellmanin ja Vaasanin valmistamilla tuotteilla. Yhteensä toimintamallilla on kerätty jo lähes 1,5 miljoonaa euroa.

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 5.2.2019

– Suomalainen ruoka on K-ryhmälle kunnia-asia ja tuemme kotimaista ruoantuotantoa monin konkreettisin teoin. Tuottajalle kiitos -toimintamalli on yksi keino, jonka kautta tavoitteenamme on lisätä suomalaisen ruoan ja sen tuottajien arvostusta. Arvostuksen nostossa aivan keskeistä on yhteistyö, siksi on hienoa, että olemme saaneet helmikuun alussa toimintamalliin mukaan uusia suomalaisyrityksiä ja niiden omia brändituotteita, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli K-ryhmästä toteaa.

Helmikuun ensimmäisestä päivästä lähtien tuottajille maksettavaa lisäosuutta ovat alkaneet kasvattaa Bernerin, Helsingin Myllyn, Jalostajan, Snellmanin ja Vaasanin valmistamat valitut tuotteet. Yhteensä uusia tuotteita on 14, mikä kasvattaa Tuottajalle kiitos -tuotteiden kokonaismäärän jo 65:een.

Vuoden 2018 lisäpotti ruoantuottajille 650 000 euroa – kokonaiskertymän kasvua voi seurata verkossa

Vuoden 2018 osalta K-ryhmä tilittää toimintamallin puitteissa suomalaisille ruoantuottajille 650 000 euron lisäosuuden. Tukirahat tilitetään alkuvuoden aikana Tuottajalle kiitos -tuotteiden tavarantoimittajien kautta heidän käyttäminensä pääraaka-aineiden suomalaisille tuottajille.

– Sarjan tuotemäärää laajennettiin syksyllä kahdessa aallossa kymmenestä yli viiteenkymmeneen, mikä selvästi kiihdytti lisäosuuden kasvua: nyt viime kuukausina kertymä on ollut jopa 100 000 euroa kuukaudessa. Kiitokset kuuluvat mukana olevien suomalaisyritysten ohella myös aktiivisille asiakkaillemme. Yhdistämällä kaikki voimamme pystymme suurempiin tekoihin, Akseli toteaa.

Kaikkiaan vuoden 2015 syksyllä käynnistyneen Tuottajalle kiitos -toimintamallin kautta on kerätty ruoantuottajille jo lähes 1,5 miljoonan euron lisäpotti. Lisätuen kertymistä voi seurata Tuottajalle kiitos -verkkosivun laskurin avulla osoitteessa k-ruoka.fi/tuottajallekiitos. Laskuri päivitetään viikoittain.

– Suomalainen ruoka on suomalaisille tutkitusti merkityksellinen asia. Varsinkin poikkeuksellisen kuivan kesän jälkeen olemme kuitenkin tilanteessa, jossa suomalainen ruoka ei ole enää itsestäänselvyys. Vaikeista ajoista selvitään vain yhteistyöllä, eli tässä tilanteessa meidän on yhdessä etsittävä erilaisia ratkaisuja, jotka varmistavat suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuuden. Olemme osaltamme K-ryhmässä sitoutuneet tähän työhön vahvasti, Akseli toteaa.

Tuottajalle kiitos -toimintamalliin 1. helmikuuta mukaan tulleet tuotteet:

• Herra Snellman maksamakkara 300 g
  • Jalostaja perinteinen hernekeitto 520 g
  • Kokkikartano lihapullat 300 g
  • Myllärin Kokojyvä sämpyläjauho 2 kg
  • Myllärin Gluteeniton Kaurajauho 950 g
  • Pirkka rasvaton piimä 1 l
  • Pirkka Parhaat ulkokanojen munia M8 464 g
  • Pirkka saunapalvikinkku 300 g
  • Pirkka keittokinkku 300 g
  • Pirkka setsuuriviipaleet 500 g
  • Rajamäen väkiviinaetikka 0,4 l
  • Snellman pepperoni 130 g
  • Vaasan 100 % Ruis 6 kpl/360 g
  • Vaasan Kaura-vehnäviipaleet 480 g

Mikä Tuottajalle kiitos?

Tuottajalle kiitos -toimintamallilla K-ryhmä tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden tehdä omien arvojensa mukaisia valintoja, minkä lisäksi se tuo mukaan oman panostuksensa. Toimintamallissa tuotteiden kuluttajahinta voi olla hieman korkeampi, joka osaltaan mahdollistaa K-ryhmän tuottajille maksaman ylimääräisen tuen. K-ryhmä tilittää lisäosuuden suoraan tuottajille tavarantoimittajiensa kautta.