K-ryhmä vastaa luomun kasvavaan kysyntään – Pirkka-luomutuotteiden määrä kasvaa lähes 200:aan

”Ruoan eettisyys on noussut suomalaisten ruokavalinnoissa yhä tärkeämpään rooliin: esimerkiksi K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksen mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista ja 18 prosenttia tiedostavista kuluttajista sanoo valitsevansa ostoskoriinsa tänä vuonna enemmän luomua”, tavarakaupan johtaja Harri Hovi K-ryhmästä kertoo.

Luomun suosion kasvu on näkynyt jo pitkään K-ruokakaupoissa, sillä luomuruoan myynti on lisääntynyt koko 2010-luvun ajan ja viime vuosina se on ollut 15–20 prosentin luokkaa.

Kasvulle on edelleen varaa, sillä Pro Luomun mukaan luomumyynnin osuus kaikesta päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä on Suomessa 2,4 prosenttia. Esimerkiksi Ruotsissa luomumyynnin osuus on 9 prosenttia ja Tanskassa 13 prosenttia.

”Ruotsi ja Tanska näyttävät meille hyvää esimerkkiä luomun kasvupotentiaalista. Vastuullisuus vaikuttaa yhä enemmän myös suomalaisten ruokavalintoihin. Luomuvalikoimien kehittyminen vaikuttaa paljon siihen, miten nopeasti luomun osuus kasvaa Suomessa”, Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila kertoo.

K-ryhmä vastaa luomun kasvavaan kysyntään ja tuo kuluvan vuoden aikana Pirkka-sarjaan uusia arkeen sopivia ja toivottuja luomutuotteita. Valikoima kasvaa nykyisestä lähes 120 tuotteesta lähes 200 tuotteeseen.

”Pirkka on kuluttajille tuttu brändi, joten sen avulla yhä useamman on helppo tutustua luomutuotteisiin. Kevään ja syksyn aikana sarjaan tulee kymmeniä uusia luomutuotteita, joiden joukossa on esimerkiksi kidneypapuja, kikherneitä, pähkinöitä, maissisnackseja, lastenruokia, kasviksia ja lihatuotteita. Texmex on suomalaisille jo arkiruokaa, joten luomuna saa jatkossa myös taco- ja salsadippejä”, kertoo omien brändien kehityspäällikkö Hayde Furubacka.

Samalla Pirkka-sarjan luomutuotteiden ilme uudistuu, joten tuotteet on entistä helpompi löytää kaupan hyllyltä.

Panostus laajentaa merkittävästi jo ennestään kattavaa K-ruokakauppojen luomuvalikoimaa.

”K-ryhmällä on erittäin laaja, yli 2 100 luomutuotteen valikoima. Valikoimat vaihtelevat kauppakohtaisesti ja moni kauppias ostaa esimerkiksi paikallisia luomuvihanneksia ja luomulihaa suoraan tuottajalta. Meiltä löytyvät valikoimiltaan Suomen suurimmat luomukaupat: K-Citymarket Kupittaalla Turussa on valikoimissaan yli 2 700 luomutuotetta, K-Citymarket Eastonissa Helsingissä ja K-Citymarket Isossa Omenassa Espoossa on puolestaan yli 1 800 luomutuotteen valikoimat. Useissa K-Supermarketeissakin on yli 1 000 luomutuotetta valikoimissa”, kertoo Hovi.

Tilastojen mukaan K-ruokakauppojen asiakkaat ostavat useimmiten luomuna maitoa, kananmunia, banaaneja ja kahvia. Todennäköisimmin luomua ostoskoreihin valitaan Ahvenanmaalla, Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Vähiten luomua on ostoskoreissa Kainuussa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.*

Harri Hovi, tavarakaupan johtaja, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala, p. 050 383 7584
Marja-Riitta Kottila, toiminnanjohtaja, Pro Luomu, p. 040 581 9252
K-ryhmän viestinnän päivystys (ma-pe 8-16), viestinta@kesko.fi, 010 535 0200

Pirkka Luomu -uutuuksien tuotekuvia voit ladata täältä.

*K-ryhmän myyntidata 2018

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.