K-Ostokset-palvelu paljastaa nyt ruokaostosten hiilijalanjäljen

K-ryhmä on tuonut asiakkaidensa käyttöön ruokaostosten hiilijalanjälkimittarin K-Ostokset-palvelussa. Mittarin tavoitteena on tarjota käytännöllinen työkalu omien ruokaostosten ilmastovaikutusten ymmärtämiseen ja auttaa asiakkaita tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja K-ruokakaupoissa. Hiilijalanjälkimittari on rakennettu yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luke) kanssa. K-Ostokset auttaa asiakkaita myös suosimaan kotimaisia tuotteita ja seuraamaan ruokaostosten kotimaisuustasoa.

Noin viidennes suomalaisten kotitalouksien hiilijalanjäljestä syntyy ruoasta*, ja yksittäinen ihminen voi omilla valinnoillaan pienentää kulutuksesta syntyviä ilmastovaikutuksia.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii tekoja monella tasolla: yhteiskunnan, yritysten ja yksilöiden pitää toimia. K-ryhmä on sitoutunut rakentamaan monipuolisesti ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja haluamme auttaa myös asiakkaitamme tekemään ilmastoystävällisempiä valintoja arjessaan. K-Ostosten hiilijalanjälkimittari on ratkaisu juuri tähän tarpeeseen ja sitä on toivottu meiltä paljon”, kiteyttää K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Hiilijalanjälkimittari tarjoaa ilmastotason avulla havainnollisen kokonaiskuvan ruokaostosten ilmastovaikutuksista: mitä ilmastoystävällisempiä valintoja ruokakaupassa tekee, sitä korkeampi ilmastotaso on. Lisäksi mittarissa voi pureutua yksityiskohtaisemmin eri tuoteryhmien hiilijalanjälkeen. Nyt julkaistavassa ensimmäisessä vaiheessa mittari arvioi hiilijalanjäljen 30 K-ruokakauppojen suositulle tuoteryhmälle kuten maidolle, pastalle, kahville, vihanneksille, hedelmille, tuoreelle kalalle ja naudanlihalle. Mittaria täydennetään vielä ensi keväänä 10 tuoteryhmällä ja sitä kehitetään käytettävissä olevan tiedon tarkentumisen myötä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden ilmastovaikutusten osalta.

Hiilijalanjälkimittari nojaa Luken tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin, jotka perustuvat tieteelliseen tutkimukseen sekä muuhun tieteelliseen aineistoon, kuten uusimpaan kirjallisuuteen ja tietopankkeihin.

”K-Ostosten hiilijalanjälkimittari tarjoaa ilmastoystävällisten valintojen tueksi tuoteryhmätasoista tietoa riittävällä tarkkuudella. Vielä emme ole kuitenkaan siinä tilanteessa, että jokaisesta yksittäisestä tuotteesta olisi tarjolla luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa”, kertoo erikoistutkija Merja Saarinen Luonnonvarakeskuksesta.

K-Ostokset on palvelu omien ruokaostosten seuraamiseen ja kulutustottumusten tutkimiseen

Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari löytyy nyt K-Ostokset-palvelusta, jota voi käyttää K-Ruoka-sovelluksessa tai osoitteessa k-ruoka.fi/ostokset. K-Ostokset on datapohjainen palvelu, joka näyttää Plussa-asiakkaille heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset ja auttaa tekemään tietoisempia valintoja. Palvelu kertoo myös ruokaostosten kotimaisuustason ja tekee ehdotuksia tuotteista, joilla ostoskorin kotimaisuutta voi kasvattaa. Halutessaan asiakas voi myös asettaa tavoitteen kotimaisuus- ja ilmastotason nostamiseksi, ja tavoitteen saavuttamista voi seurata viikoittain.

"K-Ostokset on saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion ja ruokaostosten kotimaisuudesta kertova mittari on saanut paljon kiitosta. Käyttäjiä on jo yli 70 000 ja lisää tulee jatkuvasti. Asiakkaamme kokevat hyödylliseksi sen, että pääsevät tutkimaan, kuinka paljon euroja ruokaostoksiin kuluu ja mitä ruokakaupasta oikeasti tulee ostettua. Lisäksi K-Ostosten tarjoaman tiedon avulla he pystyvät pohtimaan ostostensa merkitystä omaan, perheensä ja jopa koko maailman hyvinvointiin. Siksi on erityisen hienoa, että voimme nyt tarjota asiakkaidemme käyttöön hiilijalanjälkimittarin”, kuvailee K-ryhmän asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen.

* Julkisten hankintojen ja kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjälki ja luonnonvarojen käyttö - ENVIMAT-mallinnuksen tuloksia (Suomen ympäristökeskuksen raportteja 15/2019): https://helda.helsinki.fi/handle/10138/300737