K-Rauta tutki: Suomalaiset remontoivat nyt pintoja, pihaa ja vapaa-ajan asuntoja – vaikeinta on valita tekijät ja tarvikkeet, mutta valmiista työstä tunnetaan suurta ylpeyttä

Viimeksi tehdyssä remontissa kaikki sujui täysin kuten piti, sanoo liki 40 % remonttia tehneistä. Tiedot selviävät A-lehtien asumisen verkkopalvelu Meilläkotona.fin, K-Raudan sekä Peruskorjaamisen ja rakentamisen kehittämiskeskuksen tekemästä tutkimuksesta.

Kodin remontit kasautuvat lapsiperheiden ruuhkavuosiin – mutta tyytyväisimpiä remonttien lopputuloksiin ovat yli 65-vuotiaat, jotka käyttävät remonttiin muita enemmän palveluja.

Tavallisimmin suomalaiset remontoivat kodin pintoja, pihaa ja keittiötä. 80 % vastaajista kertoo tekevänsä tai teettävänsä remonttia seuraavan kahden vuoden aikana.

Remontissa mikään ei mene pieleen – sanoo moni

Reilu kolmasosa vastaajista sanoo, että viimeksi tehdyssä remontissa kaikki sujui täysin kuten piti. Yli 65-vuotiaista, jotka myös käyttävät eniten palveluja remontin toteuttamiseen, joka toinen on täysin tyytyväinen viimeksi tekemäänsä tai teettämäänsä remonttiin.

Kun ongelmia on, yleisin syy on aikataulun pitäminen. Myös urakoitsijan löytäminen, kustannusten hallinta ja työn laatu aiheuttavat pulmia. Työn laatuun on pettynyt noin joka kuudes vastaaja. Tavallisimmin tyytymättömyys tulee esiin märkätilojen remonteissa.

Remontti tuo iloa – ja jopa ylpeyttä. Iloa tehdystä remontista tuntevat etenkin lapsiperheiden vanhemmat, jotka ovat saaneet pintaremontilla kodin kuntoon, ja erityistä ylpeyttä tunnetaan itse tehdystä työstä, joka näkyy omassa kodissa.

”Tutkimuksesta välittyy suomalaisten positiivinen suhtautuminen remontointiin. Remontti koetaan iloisena asiana, jonka lopputuloksesta tunnetaan ansaittua ylpeyttä – 40 % kertoi remontin sujuneen suunnitellusti. Tutkimuksessa painottuu myös se, että kodista remontoidaan usein juuri pinnat: inspiroiva uusi maalisävy, päivitetyt pintamateriaalit tai uudet laatat tuovat helposti iloa arkeen,” kommentoi tuloksia Suomen suurimman rautakauppaketjun K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere.

Kaikki valmiina vähän useammin kuin kaikki itse

Tutkimukseen vastanneista 59 % kertoo ostavansa palveluna vain ammattilupia ja -osaamista vaativat työt. Koko remontin valmiina palveluna ostaa 16 % vastaajista – ja kaiken kertoo tekevänsä itse hieman harvempi (14 %).

Palveluja käyttävät etenkin yli 65-vuotiaat. Heistä joka neljäs kertoo ostavansa remontin valmiina, avaimet käteen -palveluna. Alle 45-vuotiaat sen sijaan pyytävät remonttiin muita useammin talkooapua.

”Pintaremontteja tehdään paljon lapsiperheissä – ja tämä kohderyhmä myös kokee remontoinnin raskaampana kuin muut. Ehkäpä hyvin tuotteistetuille palveluille olisi tässä kohderyhmässä tarvetta”, arvioi A-lehtien asumisen liiketoiminnan johtaja Anna Ruohonen.

Myös intohimoisimmat remontoijat ovat alle 45-vuotiaita. Heillä on mielessä uusi projekti heti, kun edellinen päättyy.

”Kaikissa ikäryhmissä inspiraatiota ja ideoita remonttiin haetaan aikakauslehdistä. Lehdet ovat suunnitteluvaiheessa tärkeitä 72 prosentille vastaajista. Digimediasta ja suoraan verkkokaupoista ideoita hakevat nelikymppiset ja sitä nuoremmat. Verkkokauppojen sisältöjen merkityksen voi ennustaa kasvavan.”

Remonttia varten säästetään ja lainataan – mutta vain harva kilpailuttaa remonttilainan

Tutkimuksen mukaan yleisintä on tehdä pienempiä remontteja, joiden kustannusarvio on alle 5 000 euroa. Kahdella kolmasosalla vastaajista remontin kustannusarvio on alle 15 000 euroa. Isompia kustannusarvioltaan on yli 40 000 euron remontteja, on käynnissä tai suunnitteilla vain muutamalla prosentilla vastaajista.

Puolet vastaajista on säästänyt remonttia varten ennakkoon. Lainaa ottaa keskimäärin joka viides remonttia tekevä kotitalous. Heistä vain 22 % kertoo, että kilpailutti lainan.

Tutkimukseen vastasi 567 vastaajaa, ja se toteutettiin kesäkuussa 2018. Tutkimuksen toteutti A-lehtien asumisen verkkopalvelu Meilläkotona.fi yhdessä K-Raudan ja Peruskorjaamisen ja rakentamisen kehittämiskeskus PRKK:n kanssa.

Lisätiedot:

A-lehdet Oy, liiketoimintajohtaja, asuminen, Anna Ruohonen, anna.ruohonen@a-lehdet.fi, puh. 040 137 6512

K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, viestintäjohtaja, Jessica Diktonius, jessica.diktonius@kesko.fi, puh. 040 70 991 76

A-lehtien asumisen medioita ovat nopeasti kasvava asumisen verkkopalvelu Meilläkotona.fi sekä Avotakka, Kotivinkki, Maku, Meidän Mökki, Meidän talo, Unelmien Talo & Koti ja Viherpiha.

K-Raudassa autetaan niin kodin kunnostamisen ensikertalaisia kuin ammattilaisiakin onnistumaan rakentamisessa ja remontoinnissa mahdollisimman vaivattomasti. Laajin valikoima ja parhaat palvelumme varmistavat, että projektisi onnistuu – niin kivijalassa kuin verkossakin. Sinua palvelee 137 uudistunutta kauppaa kattaen koko Suomen Tammisaaresta Ivaloon. K-Rauta.fi