Ravintolaruokailun tulevaisuus: arkipäivää ja elämyksiä kalsarigourmesta fine diningiin

Kespron ”Ulkona syömisen tulevaisuus” -tutkimuksen mukaan ravintolaruokailu arkipäiväistyy ja on tulevaisuudessa entistä vahvempi vaihtoehto perinteisen ruokakaupan rinnalla. Ravintoloiden kovenevassa kisassa voittavat ne, jotka pystyvät luomaan ilmiöitä sekä tarjoamaan yksilöllisiä elämyksiä – myös silloin, kun tilataan noutoruokaa kotiin. Lisäksi asiakkaat vaativat ravintoloilta yhä vastuullisempia toimintatapoja sekä apua kestäviin valintoihin.

Tutkimuksen mukaan nykypäivän ulkona syömisen käsite on muuttunut: se on yhtä lailla perinteistä ravintolaruokailua kuin katuruokaa ja tilauspalveluja, laadukasta fast casualia ja ruokahifistelyä.

– Muutos haastaa paitsi ravintolat myös meidät Kesprossa. Haluamme kehittyä ja haastaa koko foodservice-toimialaa kehittymään, katsomme sen olevan alan merkittävänä toimijana ja uudistajana myös roolimme. On tärkeää, että seuraamme tarkasti ja ennakoimme ulkona syömisen ilmiöitä. Näin voimme syventää myös asiakkaidemme tietotaitoa, sanoo Kespron johtaja Mika Halmesmäki.

Kespron nyt toista kertaa teettämässä tutkimuksessa selvitettiin ulkona syömisen tulevaisuutta sekä suomalaisten ravintolakäyttäytymistä. Tutkimukseen osallistui kymmenen alan visionääriä sekä yli viisisataa suomalaisravintolaa.*

Näin ravintolaruokailu tutkimuksen mukaan muuttuu:

1. Vastuullisuudella ei enää erottauduta – ohjaa kaikkea tekemistä
Tulevaisuuden kuluttajalle ravintolatoiminta on yhä läpinäkyvämpää ja vastuullisuus kokonaisvaltaisempaa: se kattaa polun tuotantoketjun vastuullisuudesta ravintolatyöntekijöiden hyvinvointiin. Asiakkaat odot­tavat, että ravintola lisäksi auttaa kuluttajaa kestävien valintojen tekemisessä. Vastuullisuus on osa-alue, jonka on oltava kunnossa.

2. Ravintolaruoka? Sehän on jo arkipäivää.
Ravintolaruokailu on tulevaisuudessa entistä vahvempi vaihtoehto nälän sammuttamiseksi perinteisen ruokakaupan rinnalla. Ravintolaan saavutaan yhä useammin tekemättä pöytävarausta. Asiakkaiden vaade joustavasta palvelusta tekee ravintoloiden prosessien hallinnasta ja asiakaspalvelusta vaativampaa. Tulevaisuudessa tähän haasteeseen kehitetään älykkäitä ratkaisuja ja automaatiota helpottamaan henkilökunnan rutiineja esimerkiksi tavaran tilaamisen osalta.

3. Elämyksiä kalsarigourmesta fine diningiin
Hyvä ruoka ei riitä – ihmiset ovat elämyshakuisia ja haluavat yllättyä riippumatta ravintolavalinnasta. Kisa ravintoloiden välillä kasvaa, ja erilaistavat, kokemukselliset elementit ravintolaruokailussa korostuvat.
Yhä useampi valitsee kalsarigourmen: ruoan kuljetuspalvelut kasvavat jo nyt ja asiakkaiden kiinnostus laadukasta take away -ruokaa kohtaan lisääntyy. Ruoan on tarjottava visuaalisesti sama elämys kuin paikan päällä syötynä.

4. Uudistumisen tahti kiihtyy

Ravintoloiden konsepteja on tarve muokata nopeissakin sykleissä. Asiakkaiden vaihtelevat vaatimukset tekevät muutoksessa mukana pysymisestä haastavaa. Menestyvät ravintolat ovat proaktiivisia ilmiöiden synnyttäjiä. Tulevaisuuden ravintolat menevät sinne, missä asiakkaat ovat: niitä löytyy entistä enemmän pop up -hengessä yleisötiloista, vaikkapa museoista tai vaatekaupoista.

* Kespron Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimukseen haastateltiin kymmentä ulkona syömisen visionääriä, minkä lisäksi 504 suomalaista ravintolaa vastasi sähköiseen kyselyyn. Haastattelujen ja kyselytutkimuksen pohjaksi toteutettiin taustakartoitus globaaleista kuluttajakäyttäytymisen muutoksista. Tiedonkeruu toteutettiin toukokuussa 2018. Tutkimuksen toteutti asiakasnäkemystoimisto Frankly Partners Kespron toimeksiannosta.

Lataa Ulkona syömisen tulevaisuus -tutkimus täältä:

Mika Halmesmäki, johtaja, Kespro, p. 050 502 3582
Hannu Korhonen, markkinointijohtaja, Kespro, p. 050 043 5158
Anssi Nurminen, Food Development Manager, Kespro, p. 046 921 3890

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (foodservice) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com