Näin Suomi grillaa juhannuksena: Kasvikset mieluisin grillattava, burgerit hitti ja ribsit kestosuosikkeja

Grillaus mainitaan kesän ruokasesongin parhaiden asioiden kärjessä. Kun suomalaisilta kysyttiin, mikä on parasta kesän ruokasesongissa, vain uudet perunat ja tuoreet raaka-aineet ohittivat grillauksen. Grilliin suomalaiset laittavat mieluiten kasviksia (61 %), kanaa (54 %) tai porsaanlihaa (43 %).*

Mitä grillaisit mieluiten?

1. Kasviksia, 61 %
  2. Kanaa, 54 %
  3. Porsaanlihaa, 43 %
  4. Perinteistä grillimakkaraa, 41 %
  5. Kalaa, 34 %
  6. Erikoismakkaroita, 33 %
  7. Nauta, 32 %
  8. Juustoja, 25 %
  9. Valmiita grillituotteita (kuten grillitassut ymv.), 12 %
  10. Leipää, 10 %

”Kasvisten grillauksessa pyritään entistä useammin hyödyntämään koko kasvi naatteineen päivineen. Kasvikset käyvät mainiosti myös savustettaviksi,” kertoo K-Ruoan sisällöistä vastaava markkinointijohtaja Teija Nesterinen.

Yli puolet suomalaisista savustanut

”Savustus on yksi vuoden 2018 kuumimpia grillitrendejä. Savustushan onnistuu kaikilla kannellisilla grilleillä, jolloin grillin tuunaaminen savustuskelpoiseksi vaatii vain kaksi hankintaa: savustuspururasian ja savustuslastuja. Erityisen maukasta savustettuna on tomaatti”, kertoo K-Raudan grillien tuotepäällikkö Ville Tammelin.

Keväällä tehdyn Suomalaisten ruokareviiri ja suhde ruokaan 2018 -tutkimuksen* mukaan suomalaisista 59 prosenttia on joskus savustanut ja 81 prosenttia grillannut avotulella.

Hampurilaiset tämän kesän hitti

Grilliruokien kärjessä hampurilaiset ovat vakiinnuttaneet sijansa. Myös valmiit majoneesit, hampurilaiskastikkeet ja hillokkeet ovat tämän kesän hittituotteita, niiden myynti on jo kehittynyt keskimäärin +20 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Hampurilaisiin tehdään, tai ainakin tuunataan täytteitä paljon itse. Sämpyläksi kelpaa myös esimerkiksi briossi tai kasvikset.

”Tänä kesänä trendikäs laittaa sämpylän tilalle kesäkurpitsan, portobello-sienen tai bataatin. Lisäkkeetkin, kuten ranskalaiset tai mozzarellatikut, siirretään lautasen reunalta hampurilaisen väliin. Tämän kesän varmin hittiresepti on lääkehiilellä mustaksi värjätty hampurilaissämpylä. Tätä suosittelen kokeilemaan”, vinkkaa Nesterinen.

Valkohomejuusto, vuohenjuusto ja grillijuusto sopivat sekä hampurilaisen väliin että savustimeen. Jopa 25 prosenttia suomalaisista valitsee juuston yhdeksi mieluisimmista grillattavista.

Ribsit kestosuosikki

K-Ruoka.fin analytiikkaa** tarkastellessa paljastuu, että ribsit ovat olleet suosituimpien juhannuksen grillausreseptien joukossa viimeiset neljä vuotta ja asiantuntijoiden mukaan suosio jatkuu edelleen. Muita tämän kesän grillaushittejä ovat vartaat joko valmiina tai itse tehden. Viime kesän katsotuimpien reseptien listalle nousee myös peruna, jota kohtaan kiinnostus on entisestään viime vuodesta kasvanut. Sen sijaan perinteisesti lisäkkeeksi valmistetut kasvisnyytit ovat menettäneet suosiotaan, ne olivat vuonna 2014 kymmenen suosituimman grillireseptin joukossa juhannuksena, mutta tippuivat suosituimpien juhannusreseptien listalta vuoden 2015 jälkeen. Lisäkkeen sijasta kasvikset nähdään nykyään yhä useammin aterian pääraaka-aineena.

Juhannuksen suosituimmat grillausreseptit vuonna 2017**

1. BBQ-ribsit
  2. Perunavartaat
  3. Grillivartaat
  4. Colaribsit
  5. Savustettu lohi
  6. Hampurilaispihvit
  7. Pekoniburgerit
  8. Täytetyt paprikat grillissä
  9. Grillatut uudet perunat
  10. Grillatut perunat ja katkarapu-pestojogurtti

*Lähde: Suomalaisten ruokareviiri ja suhde ruokaan 2018. K-ryhmän teettämään kyselytutkimukseen vastasi suomalaista väestöä edustava otos K-Plussa-asiakkaista, n=1003. Tutkimuksen on toteuttanut Frankly Partners.

**Lähde: K-Ruoka.fi juhannusviikon grillausreseptit 2014-2017.

Teija Nesterinen, K-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinointijohtaja, K-Ruoka-sisällöt, 050 383 7566, teija.nesterinen@kesko.fi
Ville Tammelin, K-Raudan grillivalikoimasta vastaava tuotepäällikkö, 040 749 0400, ville.tammelin@kesko.fi
Johanna Koroma, K-ryhmän päivittäistavarakaupan viestintäpäällikkö, 050 415 5255, johanna.koroma@kesko.fi