K-ryhmä toteuttaa kiertotaloutta käytännössä: yli 20 tonnia käytöstä poistettuja työvaatteita kierrätysmateriaaleiksi

K-Citymarketien ja K-Supermarketien työntekijöiden käytöstä poistetut työvaatteet kerätään uusiokäyttöön kierrätysmateriaaliksi. Kiertotalouden periaatteiden mukaisesti tarpeettomista työvaatteista tehdään kierrätyskuitua, jota hyödynnetään esimerkiksi autoteollisuuden tarpeisiin. Uuden elämän saa yhteensä yli 20 tonnia käytöstä poistettuja työvaatteita.

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 17.7.2018

K-Citymarketien ja K-Supermarketien työntekijät ovat saaneet brändiuudistusten myötä uudet työvaatteet. Vanhan brändi-ilmeen mukaiset työvaatteet haluttiin kierrättää uusiokäyttöön.

Nyt vanhat työvaatteet kerätään talteen ja toimitetaan kierrätysmateriaaliksi yhteistyössä L&T:n kanssa. Parhaimmillaan käytöstä poistetut työvaatteet voidaan hyödyntää uudelleen materiaalien kierrossa vielä moneen kertaan. K-ryhmän tavoitteena on kerätä uusiokäyttöön yli 20 tonnia käytöstä poistettuja työvaatteita vuoden aikana.

Työvaatteet kierrätyskuiduksi teollisuuden tarpeisiin

”Kiertotalouden kokonaisvaltainen edistäminen on yksi K-ryhmän vastuullisuustyön kulmakivistä. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja vähentää kertakäyttökulutusta. Työvaatteiden kierrätys on yksi konkreettinen esimerkki tästä työstä”, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Työvaatteiden kierrätys toteutetaan yhteistyössä L&T:n kanssa, joka vastaa materiaalin noutamisesta ja toimittamisesta jatkokäsittelyyn. Vanhat tarpeettomaksi jääneet työvaatteet saavat uuden elämän, kun ne prosessoidaan kierrätyslaitoksessa kierrätyskuiduksi, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi autoteollisuuden tarpeisiin.

”Haluamme L&T:llä edistää kiertotaloutta vahvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa. On ollut mahtava huomata, miten motivoituneita kiertotalouden käytännön tekijöitä löytyy sekä K-ryhmästä ja L&T:stä”, toteaa ympäristöpalveluiden asiakkuuspäällikkö Erkki Hilden L&T:ltä.

Ensimmäisen kerran vanhojen työvaatteiden kierrätys toteutettiin K-ryhmässä viime vuonna, kun vanhan ilmeen mukaiset työvaatteet poistuivat käytöstä K-Rauta-ketjun brändi-ilmeen uudistuessa. Kierrätysmateriaalia saatiin kerättyä tuolloin yli 10 tonnia.