Ostosten tekeminen on jo vahvasti digitaalinen kokemus, ja tekoälyn merkitys sekä verkko- että kivijalkakaupassa kasvaa. K-ryhmän asiakkaat käyttävät jo tänä päivänä monia hyödyllisiä ja yksilöllisesti räätälöityjä palveluita, joissa hyödynnetään tekoälyä. Nyt K-ryhmä julkistaa tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet.
K-ryhmä on maailman vastuullisin ja Suomen suurin kaupanalan yritys, joten on luonnollista, että tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat ja tukevat kaikkea tekoälyn kehittämiseen liittyvää käytännön työtä sekä strategisia valintoja.
– Meillä K-ryhmässä hyödynnetään tekoälyä jo monella rintamalla: tekoälyyn perustuvien ratkaisujen avulla räätälöimme asiakkaillemme henkilökohtaisia etuja, tarjoamme juuri asiakkaalle sopivaa markkinointia eri kohtaamispisteissä ja voimme nostaa verkkokaupan etusivulle tuotteet, jotka löytyvät säännöllisesti asiakkaamme ostoslistalta. Tulevaisuudessa haluamme tarjota asiakkaillemme entistä enemmän arkea sujuvoittavia ja inspiroivia palveluita. Tekoäly auttaa meitä tarjoamaan parhaat ja yksilölliset palvelut miljoonille asiakkaillemme, kertoo K-ryhmän digitalisaatiosta vastaava johtaja Anni Ronkainen.
Vastuullisuus ohjaa vahvasti K-ryhmän liiketoimintaa ja sen eteen on tehty töitä vuosikymmeniä, oli kyse sitten hankintaketjujen varmistamisesta, YK:n kestävän kehityksen tavoitteista tai panostuksista aurinkosähköön ja kiertotalouteen. Tänä päivänä myös tekoälyn eettinen hyödyntäminen on integroitu tiiviiksi osaksi K-ryhmän kokonaisvaltaista vastuullisuustyötä.
Ihminen ja tekoäly ovat hyvä työpari
Tekoälyratkaisut palvelevat K-ryhmän asiakkaita, joiden on tiedettävä, missä ja miten heidän tietojaan hyödynnetään. Asiakkaalta pyydetään aina lupa tietojen hyödyntämiseen, ja asiakkaan K-ryhmälle antamat tiedot ja yksityisyys suojataan. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää tietojensa käytön.
Tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat niin datan keräämistä ja hyödyntämistä kuin tekoälyratkaisujen ja algoritmien rakentamista. Tekoälyratkaisujen käyttämästä datasta rajataan kaikissa tapauksissa pois esimerkiksi tupakka- ja alkoholituotteet.
– Haluamme olla yrityksenä asiakkaidemme luottamuksen arvoinen. Jotta voimme rakentaa asiakkaillemme hyödyllisiä tekoälyratkaisuja, tarvitsemme monipuoliseen dataan perustuvaa asiakasymmärrystä, mikä rakentuu esimerkiksi Plussa-asiakkaidemme ostoksista, asiakaspalautteista ja tuotetiedoista. Tämä taas voi toteutua vain silloin, kun pystymme tarjoamaan asiakkaamme arkeen ratkaisujen avulla aitoa lisäarvoa, kiteyttää K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.
K-ryhmässä tekoälyratkaisuista on aina vastuussa ihminen, ja tekoäly toimii yrityksessä ainoastaan ihmisen ohjauksessa. Eettisyys tekoälyn hyödyntämisessä toteutuu, kun jokainen K-ryhmäläinen huomioi nämä eettiset periaatteet työssään.
– Tekoälyn eettiset periaatteet ovat toimintaamme laajasti ohjaava linjaus ja ne on kiteytetty muotoon, josta on suora yhteys käytännön tekemiseen. Kaikkien niiden ihmisten ja kumppanien, jotka työskentelevät K-ryhmän tekoälyratkaisujen kanssa, pitää sitoutua periaatteiden toteuttamiseen omassa työssään. Olennaista on myös huomata se, että kehitämme periaatteitamme jatkuvasti nopeasti muuttuvan maailman mukana, Vakkilainen kertoo.
K-ryhmän tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet
1. Vastuullisuus ja turvallisuus
2. Asiakkaan etu ja tarve etusijalla
3. Inhimillinen ote ja laatu
4. Yhteistä hyvää koko yhteiskunnalle
5. Käymme keskustelua ja kehitämme periaatteitamme jatkuvasti
Lisätietoja:
Digitalisaatiosta vastaava johtaja, Anni Ronkainen, anni.ronkainen@kesko.fi, 010 532 2259
Asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja, Minna Vakkilainen, minna.vakkilainen@kesko.fi, 046 920 7503
Viestintäpäällikkö, Anna Inget, anna.inget@kesko.fi, 040 835 7077