K-RYHMÄ JULKISTAA TEKOÄLYN HYÖDYNTÄMISEN EETTISET PERIAATTEET: ASIAKKAAN ETU JA TARVE ETUSIJALLA

Ostosten tekeminen on jo vahvasti digitaalinen kokemus, ja tekoälyn merkitys sekä verkko- että kivijalkakaupassa kasvaa. K-ryhmän asiakkaat käyttävät jo tänä päivänä monia hyödyllisiä ja yksilöllisesti räätälöityjä palveluita, joissa hyödynnetään tekoälyä. Nyt K-ryhmä julkistaa tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet.

K-ryhmä on maailman vastuullisin ja Suomen suurin kaupanalan yritys, joten on luonnollista, että tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat ja tukevat kaikkea tekoälyn kehittämiseen liittyvää käytännön työtä sekä strategisia valintoja.

– Meillä K-ryhmässä hyödynnetään tekoälyä jo monella rintamalla: tekoälyyn perustuvien ratkaisujen avulla räätälöimme asiakkaillemme henkilökohtaisia etuja, tarjoamme juuri asiakkaalle sopivaa markkinointia eri kohtaamispisteissä ja voimme nostaa verkkokaupan etusivulle tuotteet, jotka löytyvät säännöllisesti asiakkaamme ostoslistalta. Tulevaisuudessa haluamme tarjota asiakkaillemme entistä enemmän arkea sujuvoittavia ja inspiroivia palveluita. Tekoäly auttaa meitä tarjoamaan parhaat ja yksilölliset palvelut miljoonille asiakkaillemme, kertoo K-ryhmän digitalisaatiosta vastaava johtaja Anni Ronkainen.

Vastuullisuus ohjaa vahvasti K-ryhmän liiketoimintaa ja sen eteen on tehty töitä vuosikymmeniä, oli kyse sitten hankintaketjujen varmistamisesta, YK:n kestävän kehityksen tavoitteista tai panostuksista aurinkosähköön ja kiertotalouteen. Tänä päivänä myös tekoälyn eettinen hyödyntäminen on integroitu tiiviiksi osaksi K-ryhmän kokonaisvaltaista vastuullisuustyötä.

Ihminen ja tekoäly ovat hyvä työpari

Tekoälyratkaisut palvelevat K-ryhmän asiakkaita, joiden on tiedettävä, missä ja miten heidän tietojaan hyödynnetään. Asiakkaalta pyydetään aina lupa tietojen hyödyntämiseen, ja asiakkaan K-ryhmälle antamat tiedot ja yksityisyys suojataan. Halutessaan asiakas voi myös aina kieltää tietojensa käytön.

Tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat niin datan keräämistä ja hyödyntämistä kuin tekoälyratkaisujen ja algoritmien rakentamista. Tekoälyratkaisujen käyttämästä datasta rajataan kaikissa tapauksissa pois esimerkiksi tupakka- ja alkoholituotteet.

– Haluamme olla yrityksenä asiakkaidemme luottamuksen arvoinen. Jotta voimme rakentaa asiakkaillemme hyödyllisiä tekoälyratkaisuja, tarvitsemme monipuoliseen dataan perustuvaa asiakasymmärrystä, mikä rakentuu esimerkiksi Plussa-asiakkaidemme ostoksista, asiakaspalautteista ja tuotetiedoista. Tämä taas voi toteutua vain silloin, kun pystymme tarjoamaan asiakkaamme arkeen ratkaisujen avulla aitoa lisäarvoa, kiteyttää K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.

K-ryhmässä tekoälyratkaisuista on aina vastuussa ihminen, ja tekoäly toimii yrityksessä ainoastaan ihmisen ohjauksessa. Eettisyys tekoälyn hyödyntämisessä toteutuu, kun jokainen K-ryhmäläinen huomioi nämä eettiset periaatteet työssään.

– Tekoälyn eettiset periaatteet ovat toimintaamme laajasti ohjaava linjaus ja ne on kiteytetty muotoon, josta on suora yhteys käytännön tekemiseen. Kaikkien niiden ihmisten ja kumppanien, jotka työskentelevät K-ryhmän tekoälyratkaisujen kanssa, pitää sitoutua periaatteiden toteuttamiseen omassa työssään. Olennaista on myös huomata se, että kehitämme periaatteitamme jatkuvasti nopeasti muuttuvan maailman mukana, Vakkilainen kertoo.

K-ryhmän tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet

1. Vastuullisuus ja turvallisuus

• Suojaamme asiakkaidemme tietoja ja yksityisyyttä. Kerromme asiakkaillemme läpinäkyvästi, missä ja miten heidän käyttöömme antamaa dataa hyödynnetään.
  • Vastuullisuus ja turvallisuus ohjaavat niin datan keräämistä, algoritmien ja tekoälyratkaisujen rakentamista kuin niiden hyödyntämistä.

2. Asiakkaan etu ja tarve etusijalla

• Tavoitteemme on rakentaa asiakkaalle hyödyllisiä ratkaisuja. Datan ja siihen perustuvan ymmärryksen avulla voimme tarjota lisäarvoa asiakkaamme arkeen.
  • Asiakas päättää itse, mitä dataa hän meidän käyttöömme antaa. Hyödynnämme asiakastietoa vain niihin käyttötarkoituksiin, joihin meillä on asiakkaan lupa.

3. Inhimillinen ote ja laatu

• Me ihmiset johdamme ja kehitämme tekoälyratkaisujen ja algoritmien toimintaa.
  • K-ryhmä on vastuussa tekoälyratkaisuistaan ja niiden tekemistä päätöksistä.

4. Yhteistä hyvää koko yhteiskunnalle

• Tekoälyratkaisujen avulla K-ryhmä ja yhteistyökumppanit ovat mukana viemässä yhteiskuntaa eteenpäin, oli kyse sitten arjen vastuullisista valinnoista tai suomalaisen hyvinvoinnin kehittämisestä.
  • Kunnioitamme tinkimättömästi ihmisoikeuksia, eikä tekoälyratkaisujen hyödyntäminen saa johtaa syrjintään.

5.   Käymme keskustelua ja kehitämme periaatteitamme jatkuvasti

• Tiedostamme maailman muutosnopeuden ja käymme jatkuvasti avointa dialogia toimintamme parantamiseksi.
  • Muutosnopeuden vuoksi arvioimme jatkuvasti periaatteitamme ja toimintatapojamme.

www.kesko.fi/tekoaly

Digitalisaatiosta vastaava johtaja, Anni Ronkainen, anni.ronkainen@kesko.fi, 010 532 2259

Asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja, Minna Vakkilainen, minna.vakkilainen@kesko.fi, 046 920 7503

Viestintäpäällikkö, Anna Inget, anna.inget@kesko.fi, 040 835 7077