Kuteminen kuuluu kaikille -kampanja tuottaa tulosta: uhanalaisille vaelluskaloille avattu jo kilometrikaupalla kutualueita

K-ryhmä ja WWF käynnistivät elokuussa monivuotisen yhteistyön uhanalaisten vaelluskalojen pelastamiseksi, ja tulokset näkyvät jo. Ensimmäisen syksyn aikana eri puolilla Suomea sijaitsevista joista ja puroista avattiin yhdeksän nousuestettä ja kaloille rakennettiin 40 uutta kutupaikkaa. Yhteistyö, jonka tunnistaa ”Kuteminen kuuluu kaikille” -sloganista, jatkuu entistä laajamittaisempana vuonna 2018.

Suomen vaelluskalojen asema on tukala, sillä niiden pääsy otollisille kutupaikoille jokiin ja puroihin on tukittu. Esimerkiksi meritaimen on tätä nykyä jopa uhanalaisempi kuin saimaannorppa. Osana K-ryhmän ja WWF:n yhteistyötä vaelluskalojen nousun tarpeettomasti estäviä rakennelmia, esimerkiksi siltarumpuja, kartoitetaan ja avataan. Lisäksi yhteistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta Suomen vaelluskaloista.

"Syksyn aikana olemme avanneet yhteensä yhdeksän nousuestettä ja tarjonneet siten vaelluskaloille kymmeniä kilometrejä uutta kutu- ja elinympäristöä. Hienoin hetki oli, kun Imatran talkoissa ensimmäinen taimen nousi avatun nousuesteen ohi talkoiden ollessa vielä käynnissä", WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder kertoo.

Nousuesteitä avataan talkoohengessä yhdessä paikallisten toimijoiden, maanomistajien, K-kauppiaiden ja vapaaehtoisten kanssa. Jo ensimmäiset talkoot keräsivät paikalle rohkaisevan määrän vapaaehtoisia, ja kaikkiaan kampanjasivujen kautta talkoovahvuuteen on ilmoittautunut lähes 400 ihmistä eri puolilta Suomea.

"Tärkeää vapaaehtoistyötä tarpeettomien nousuesteiden avaamiseksi on tehty jo pitkään, ja on ollut syksyn aikana ilo nähdä, miten vahva talkoohenki Suomessa vallitsee. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä ja vastuullisena kalan myyjänä haluamme kutsua kaikki suomalaiset talkoisiin uhanalaisten vaelluskalakantojemme puolesta", sanoo K:n vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Vuoden 2018 talkookohteiden kartoitus käynnissä

Vaelluskalojen elinkierron vuoksi talkootoiminta hiljenee loppusyksystä. Esimerkiksi taimen kutee Suomen joissa ja puroissa loka–marraskuussa, josta alkaen virtaavat vedet tulee rauhoittaa ylimääräiseltä häiriöltä. Lapion varteen päästään tarttumaan taas loppukesästä 2018, jolloin yhteistyö jatkuu entistä laajamittaisempana. Vapaaehtoiset voivat ilmoittautua talkoovahvuuteen osoitteessa Kesko.fi/kalapolut. Samassa osoitteessa myös maanomistajat voivat ilmoittaa maillaan olevan kohteen kunnostettavaksi.

"Talven ja kevään aikana valitsemme poistettavia nousuesteitä ja muita puronkunnostuskohteita ja teemme niille toteuttamissuunnitelmat. Olemme saaneet paljon vinkkejä sopivista kohteista niin paikallisilta toimijoilta, K-kauppiailta kuin yksityishenkilöiltäkin, mutta otamme uusia ehdotuksia ilomielin vastaan", WWF:n suojeluasiantuntija Elina Erkkilä sanoo.

K-ryhmän ja WWF:n K-Kalapolut-yhteistyön ensimmäinen syksy lukuina:

• 7 tapahtumaa. K-ryhmä ja WWF olivat mukana seitsemässä talkoo- ja kunnostustyössä Inkoossa, Suomusjärvellä, Tuusniemellä, Helsingissä, Imatralla, Luumäellä ja Perniössä. Katso kaikki syksyn 2017 tapahtumat sivulta Kesko.fi/kalapolut. Monissa talkoissa keskeisessä roolissa olivat jo pitkään ansiokasta työtä tehneet paikalliset toimijat.
  • 9 nousuestettä. Syksyn talkootöissä avattiin yhdeksän vaelluskalojen nousuestettä, kuten siltarumpuja ja käytöstä poistettuja pieniä patoja.
  • 20 kilometriä uusia kutu- ja elinympäristöjä. Nousuesteiden avaaminen toi uhanalaisille vaelluskaloille kymmenien kilometrien edestä uusia kutu- ja elinympäristöjä.
  • 40 kutupaikkaa. Syksyn kunnostustöissä jokiin ja puroihin rakennettiin myös 40 kalojen kutemisen mahdollistavaa kutusoraikkoa.
  • 383 talkoisiin ilmoittautunutta. Talkoovahvuuteen uhanalaisten vaelluskalojen puolesta on ilmoittautunut sadoittain suomalaisia. Talkoisiin voi ilmoittautua vapaaehtoiseksi osoitteessa Kesko.fi/kalapolut.

K:n vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, matti.kalervo@kesko.fi, 050 306 4081
WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder, liisa.rohweder@wwf.fi, 040 840 7461
WWF:n suojeluasiantuntija Elina Erkkilä, elina.erkkila@wwf.fi, 050 522 4540

K-ryhmä
K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Autamme lähes 2000 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin

WWF Suomi
WWF on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista riippumattomista luonnonsuojelujärjestöistä. WWF:n maailmanlaajuisessa verkostossa on aktiivista toimintaa yli 100 maassa ja yli 5 miljoonaa tukijaa. WWF:n tehtävä on pysäyttää luonnon köyhtyminen ja rakentaa tulevaisuus, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. WWF toimii kaikilla luonnonsuojelun osa-alueilla.

WWF:n virtavesityö
Keskon ja WWF:n yhteinen hanke on osa WWF:n virtavesityötä. Siihen kuuluu myös Euroopan meri- ja kalatalousrahaston (EMKR) ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rahoittama Patokato-hanke. Alkuvuonna 2017 käynnistyneen hankkeen tavoitteena on lisätä kalavesien hoidon parissa toimivien tahojen tietoisuutta kalojen vaellusta ja luonnollista elinkiertoa haittaavista turhista vaellusesteistä ja käynnistää työ niiden poistamiseksi. Lue lisää WWF:n virtavesityöstä: