K-ryhmä, Gasum ja Turengin jäätelötehdas edistävät yhdessä kiertotaloutta ja vähentävät hävikkiä

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 20.11.2017

Yhä useampi ruokakaupan asiakas arvostaa vastuullisuutta: Taloustutkimuksen teettämässä Suomi Syö -tutkimuksessa 46 prosenttia alle 25-vuotiaista pitää tärkeänä osana elintarvikeketjun vastuullisuutta ruokahävikin pienentämistä, ja 44 prosenttia koko elintarvikeketjun ympäristöystävällisyyttä. Samansuuntaiset tulokset näkyvät myös K:n Ruokailmiöt 2017 -tutkimuksessa, jonka mukaan 30 prosenttia suomalaisista haluaa valita ympäristöystävällisen tuotteen kaupassa ja jopa 47 prosenttia suomalaisista pyrkii vähentämään ruokahävikkiä.

Jätteestä energiaksi
K-ruokakaupoissa hävikkiä pyritään vähentämään ja kehittämään koko ajan uusia ratkaisuja, jottei sitä synny. Yksi innovatiivinen ratkaisu on kierrättää kaupoissa syntyvä syömäkelvoton biojäte biokaasun valmistukseen. Biojätettä kerätään tällä hetkellä noin 200 K-ruokakaupasta ja Kesko Logistiikan keskusvarastolta ja ohjataan biokaasulaitoksille ja sieltä Gasumin kaasuverkkoon. Tämä vähentää K-ryhmän vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä 540 tonnia. Se vastaa noin 4,5 miljoonaa kilometriä autolla-ajoa. Syntyvä biokaasu käytetään sen jälkeen uusien Pirkka-tuotteiden valmistuksessa energiana.

Uutena kumppanina Gasumin ja K-ryhmän kanssa yhteistyöhön lähtee mukaan Turengin jäätelötehdas. Jatkossa Pirkka-jäätelöidenkin valmistuksessa käytetään uusiutuvaa energiaa, suomalaista biokaasua.

”Myymättä jääneet tuotteet annetaan ensisijaisesti ruoka-apuun, mutta yhteistyömme Gasumin kanssa mahdollistaa sen, että voimme hyödyntää syömäkelvottoman biojätteen fiksulla tavalla. Samalla säästetään ympäristöä ja rahaa”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

”Tämä on upea jatkumo K-ryhmän kanssa tehdylle laajamittaiselle yhteistyölle, jossa tälläkin kertaa suomalainen kuluttaja pääsee nauttimaan vastuullisen tekemisen, suomalaisen työn ja kiertotalouden lopputuotteesta mitä makoisimmalla tavalla”, kertoo Gasumin myyntijohtaja Ville Pesonen.

Pirkka-jäätelöt helppo valinta ympäristön puolesta – valmistus Turengissa
Jäätelöä syödään Suomessa melko tasaisesti ympäri vuoden ja eniten Euroopassa, noin 13 litraa per asukas. Esimerkiksi K-ruokakaupoista myytiin vuoden 2016 aikana lähes 2,9 miljoonaa litran vaniljajäätelöpakkausta. Kuluttajilla on mahdollisuus ostopäätöksellään vaikuttaa ympäristöön. Pirkka-jäätelö on helppo valinta ympäristön puolesta. Kaupasta ei synny turhaa jätettä ja jäätelötuotannon päästöt pienenevät, sillä biokaasua käytettäessä hiilidioksidipäästöjä ei synny.

Ensivaiheessa Turengissa valmistetaan neljää jäätelömakua litran pakkauksissa: vaniljajäätelöä tavallisena ja laktoosittomana, mango-meloni-jäätelöä ja laktoositonta vadelma-lakritsia.

”Käytämme Turengin tehtaalla valmistetuissa tuotteissamme suomalaista maitoa ja kermaa, joka tulee tehtaalle muun muassa Herajoen meijeristä. On hienoa, että tämän lisäksi olemme päässeet ottamaan käyttöömme biokaasun syksyllä 2017. Kotimaisuus on suomalaisille kuluttajille erittäin tärkeää niin jäätelöiden raaka-aineissa kuin energianlähteissäkin”, toteaa Fronerin kaupallinen johtaja Pekka Helin.

Uutuusmauissa haettiin makuyhdistelmiä joita ei vielä litran pakkauksissa ole. Mango-meloni on yksi jäätelökioskien suosikkimaku, joka nyt saadaan myös kotipakkaukseen. Laktoosittomien jäätelöiden kysynnän kasvaessa sarjan laktoosittomia vaihtoehtoja lisättiin vadelma-lakritsi makujäätelöllä. Siinä yhdistyvät trendikäs lakritsi ja tuttu vadelma.

Gasumin ja K-ryhmän yhteistyö pähkinänkuoressa
• Alkanut vuonna 2015: K-ruokakauppojen biojätteestä tuotettu biokaasu hyödynnetään energiana Myllyn Parhaan ja Wurstin Pirkka-tuotteiden valmistuksessa.
• 2016–2017 K-ruokakauppojen syömäkelvoton ruokahävikki on ohjattu Gasumin laitoksille biokaasun tuotantoon. Toiminnassa nyt mukana yli 200 K-ruokakauppaa.
• 2017 Pirkka-jäätelöiden valmistuksessa käytetään biokaasua Turengin jäätelötehtaalla.
• K-ryhmän autokaupassa on uusia kaasuautoversioita saatu markkinoille. Uusin automalli on Audi A4 Gtron.
• Audilla ja Gasumilla on 12 kuukauden veloitukseton biokaasun tankkauskampanja. Audi tarjoaa 12 kuukauden veloituksettomat biokaasutankkaukset uusien Audi A3 g-tron ja Audi A4 g-tron ostajille.

www.k-ruoka.fi/pirkkajabiokaasu

Timo Jäske, päivittäistavaratoimialan vastuullisuuspäällikkö, K-ryhmä, puh. 010 5328 222, timo.jaske@kesko.fi
Pekka Helin, kaupallinen johtaja, Froneri Finland Oy, puh. 040 0526 522, pekka.helin@fi.froneri.com
Ville Pesonen, myyntijohtaja, Gasum Oy, puh. 040 5587 890, ville.pesonen@gasum.com

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.
K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Gasum edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä kotimaisen biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä.

Froneri Finland Oy on osa maailmanlaajuista Froneri-yhteisyritystä, jonka omistavat puoliksi elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Froneri toimii 22 maassa ja työllistää Suomessa n. 200 ihmistä. Tuotteemme valmistetaan Turengin jäätelötehtaalla paikallisin voimin suomalaisesta maidosta ja kermasta.