K-ryhmä aloittaa ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä Alibaban kanssa

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 29.9.2017 KLO 8.30 1(2)

K-ryhmä aloittaa ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä Alibaban kanssa

K-ryhmän ja Alibaban yhteistyönä toteutettavan hankkeen tavoitteena on viedä suomalaisia elintarvikebrändejä Kiinan kasvaville markkinoille. Samalla haetaan oppeja verkkokaupan globaalilta edelläkävijältä.

K-ryhmä on aloittanut ensimmäisenä suomalaisena päivittäistavarakaupan toimijana verkkokaupan Kiinassa. Hankkeen myötä suomalaisten elintarvikealan toimijoiden tie Kiinan kasvaville markkinoille helpottuu. Verkkokaupan avauksessa on mukana useita suomalaisia elintarvikealan toimijoita, kuten Paulig, Fazer ja Kiantama. Verkkokauppa toteutetaan yhteistyössä verkkokauppayhtiö Alibaban kanssa.

"Meillä on vahva kansainvälinen tavarakaupan osaaminen Kaukoidän ja Aasian markkinoilta, ja olemme jo pitkään tuoneet elintarvikkeita ja käyttötavaraa Kiinasta. Vienti on meille seuraava luonnollinen askel. Puhdas ja terveellinen suomalainen ruoka on nyt ja tulevaisuudessa kilpailuvalttimme. K-ryhmä haluaa osaltaan edistää suomalaisten elintarvikkeiden vientiä kansainvälisille markkinoille. Kiina on maailman suurin ja kehittynein ruoan verkkokauppamarkkina, josta lähdemme nyt ammentamaan oppeja. Kehitämme verkkokauppaa kumppaneidemme kanssa ketterästi ja start-up-hengessä", kertoo K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

Tavarantoimitukset Kiinaan ovat käynnistyneet, ja kiinalaiset kuluttajat voivat tästä päivästä eteenpäin tilata tuotteita Alibaban verkkokaupasta. Verkkokaupan valikoimaa laajennetaan lähikuukausina, ja yhteistyöhön tulevat mukaan mm. Valio, Raisio, Finn Spring ja Roberts. Suomalaisten brändituotteiden lisäksi K-ryhmän oma tuotemerkki, Pirkka, on mukana valikoimissa. Finpro (Food from Finland) on toiminut hankkeessa kumppanina.

"Kiinalaiset arvostavat suomalaisten tuotteiden korkeaa laatua, aitoutta ja turvallisuutta. Suomalaisille tuotteille on kasvava kysyntä Kiinan markkinoilla, ja olemme tyytyväisiä, että pystymme tarjoamaan verkkokauppojemme 466 miljoonalle vuosittaiselle aktiivikävijälle mahdollisuuden tutustua niihin", sanoo Alibaban Iso-Britannian, Irlannin ja Pohjoismaiden toiminnoista vastaava toimitusjohtaja David Lloyd.

Suomenkielinen tiedotustilaisuus tänään kello 10.30
Tiedotustilaisuus aiheesta järjestetään tänään perjantaina 29.9.2017 klo 10.30 Keskon pääkonttorissa osoitteessa Mannerheimintie 117. Tilaisuudessa ovat läsnä mm. maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander sekä suomalaisen elintarviketeollisuuden edustajia.

Ari Akseli, johtaja, tavarakauppa, päivittäistavaratoimiala puh. 010 5323 490

Karoliina Partanen, viestintäjohtaja, päivittäistavaratoimiala puh. 010 5320 744

www.kesko.fi

K-ryhmä