Herkkutoria avaamassa

Kristiina Kanervo | 21.02.2018

K-Supermarketin konseptiin kuuluu palvelutiski, jota me täällä herkkutoriksikin kutsumme. Aikoinaan lähtiessäni Supermarket-kokoluokan kauppaan kauppiaaksi, herkkutori oli minullekin uuden oppimisen paikka. Kauppiaan täytyy osata fileoida kala tai tietää, miten paras karjalanpaisti valmistetaan. Mielestäni kauppias, joka ei kykene töihin herkkutorilla tai esimerkiksi kassalla, ei voi johtaa toimintaa niin hyvin kuin käytännön työssä mukana oleva johtaja. Huonosti johdettu herkkutori voi viedä koko kaupan ja sitä myötä yrittäjän toimeentulon kankkulan kaivoon. Hyvin hoidettu herkkutori taas voi olla koko alueen tai jopa kaupungin ylpeys K-Supermarketissa. Uusien ruokaideoiden tulisi olla tuoreita ja raikkaita, valikoiman monipuolinen, tuotteiden laadukkaita lähituottajien tuotteita ja henkilökunnan ammattitaidon huippuluokkaa. Miten tämä tehdään? Ei ole helppoa!

Meillä Villilässä palvelutiski on ollut kiinni aloituksestani lähtien tähän asti sen takia, että halusin taata asiakkaille perusasioiden toimimisen eli tuoretta ja laadukasta tavaraa ja kunnolliset valikoimat joka osastolla ennen kuin lähdetään tuomaan lisäarvoa herkkutorilla. Kaikki prosessit perusasioista lähtien on käyty henkilökunnan kanssa läpi ja lopulta päätin, että herkkutori avataan kevään korvalla, kunhan ammattitaitoinen vetäjä löytyy. Ja löytyihän se, joten ei muuta kuin suunnittelemaan, miten homma aiotaan laittaa taas pyörimään. Yhtenä kirkkaana ajatuksena oli etsiä tutuista kaupoista ne, joiden herkkutorin toiminta on mielestäni huippua ja johonkin vastaavaan tulisi pyrkiä pienemmässä mittakaavassa (terveiset K-Supermarket Orimattilaan, jonka herkkutoria kannattaa käydä kauempaakin katsomassa). Itselläni on ollut selkeä visio siitä, että palvelusta myydään vain kalaa ja kesäisin myös grillattavaa, ja oli ilo huomata että uutena työporukkaamme tulleella pitkän linjan herkkutorimestarilla oli samat ajatukset. Meillä punaisena lankana on nyt ollut se, että mennään laatu (ei määrä) edellä. Asiakaskunta ympärillämme on vaativaa ja nyt ensimmäisenä avajaisviikonloppuna tuotevalikoimamme oli oikea - made on jo myyty loppuun, simpukoita mennyt hyvin ja kasvatettu taimen tehnyt kauppansa, samoin kuin erilaiset täytetyt savulohirullat. Perinteistä kirjolohifileetäkin on myyty, mutta se ei ole meidän valikoiman kuningas tällä hetkellä, vaan esimerkiksi kotimainen vaalea järvikala, edulliset muikut ja silakat sekä erilaiset jalostetut kalatuotteet. Nyt pitkän puristuksen jälkeen, kun herkkutori saatiin taas toimintaan, on mahtavaa kuulla asiakkailta, kuinka tuoretta kalaa on kauppaan kaivattu ja myös myynninkehityksessä on mukavan positiivinen vire.

Tässäkin projektissa tärkeimmät ovat olleet selkeä suunnitelma niin toimintatavoista kuin valikoimista ja hinnoittelusta, oikea rekrytointi, prosessien läpikäynti tilauksista omavalvontaan ja timanttina kaiken korkeimmalla: ammattitaitoinen asiakaspalvelu, joka saa asiakkaan palaamaan kerta toisensa jälkeen meille uudestaan. Ilman tyytyväistä asiakasta me emme ole yhtään mitään. 

Tulosta
Viimeisimmät postaukset
Matkalla kohti unelmaa
16.04.2018 11:44
Blogiarkisto
Takaisin ylös