K:laisen silmin

K-ryhmäläisten havaintoja, kokemuksia ja pohdintoja työelämästä ja maailmasta ympärillämme. Vaihtuvat kirjoittajat ovat K-ryhmän työntekijöitä eri toimialoilta.

Miten valtava määrä vastuullisuustyötä saatiin näkyväksi - eli työ Tuotteiden jäljillä -sivuston takana

Tuuli Luoma | 11.12.2020

Olen usein pohtinut miten kaikki se vastuullisuustyö, jonka parissa moni meillä K-ryhmässä tekee päivittäin töitä saadaan näkymään asiakkaalle asti. Miten voisimme samaan aikaan olla rohkeasti ylpeitä saavutuksistamme, tarttua epäkohtiin ja kertoa asiakkaille sen, mitä he haluavat ostamistaan tuotteista tietää?

Yksi ratkaisuistamme on juuri julkaistu Tuotteiden jäljillä -sivusto, jonka kautta pääsee tarkastelemaan tuotteiden hankintaketjuja pintaa syvemmältä. Vastuullisuuteen liittyvät näkökulmat ovat harvoin yksiulotteisia. Tonnikalan hankintaketju valittiinkin uuden Tuotteiden jäljillä -sivustomme ensimmäiseksi esimerkiksi juuri tästä syystä.

Tuotteiden jäljillä -sivuston idea lähti reilu vuosi sitten keskustelustani yhteistyökumppaneidemme kanssa: aloimme suunnitella tapoja kertoa tonnikalasäilykkeiden alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin. Nettisivusto nähtiin parhaimpana vaihtoehtona, sillä hyllytila sekä tuotteiden pakkauksien tilat ovat rajallisia kertomaan monimutkaisista asioista riittävän kattavasti.

Tuotteiden jäljillä -sivuston julkaisun myötä asiakkaille avautuu vihdoin K-ryhmän tuotantoketju, ei ainoastaan tonnikalan osalta vaan kahden muunkin valitun tuoteryhmän: mukana ovat jo myös Reilun kaupan ruusut sekä PROF Timber -puutavara, jotka ovat kaikki K-ryhmän omien merkkien tuotteita. Valitsemme sivustolle erityisesti tuotteita, joiden raaka-aineiden kestävään tuotantoon liittyy haasteita ja joiden hankintaa ohjataan K-ryhmän kestävän kehityksen linjauksilla.

Sivujen rakentamisessa erityisen haastavaa oli se, että sama tuote (esim. Pirkka tonnikalapalat vedessä) saattaa tulla monelta eri toimittajalta. Loppujen lopuksi rakensimme esimerkiksi pelkästään erilaisille tonnikaloille 48 eri sivua. Sivujen rakentamisessa ratkaisevassa asemassa olivatkin pitkäaikaiset suhteemme tavarantoimittajien kanssa ja heidän avoin suhtautumisensa asiaan.

Tarkoitus on avata myös sitä, miten monien ihmisten arvokas työ tuotteen takana on ennen kuin tuote päätyy kaupan hyllylle ja asiakkaan ostoskoriin. Hankintalinjaukset määrittelevät toimintaamme ja jokainen omien merkkien tuote kulkee tiukan laadunvalvontamme läpi. Viime vuonna tuotekehityskeittiössämme testattiin reilu 7400 tuotetta. Tuotteiden jäljillä -sivusto tuo osan tuotteiden tarinoista lukijalle.

Matka ideasta toteutukseen on ollut antoisa ja on ollut hienoa nähdä miten jokainen pala lopulta loksahtaa kohdalleen. Työ ei missään nimessä ole valmis. Asiakas on kaiken tekemisen keskiössä ja kuuntelemme herkällä korvalla, mistä tuotteista seuraavaksi halutaan kuulla enemmän.

Tuuli Luoma
Myynti- ja omat brändit -johtaja päivittäistavarakaupassa

Tarvitsemme jokaisen hankintaketjun osan ammattitaitoa sekä avoimuutta nostaa ikävätkin asiat esille, jotta matkamme kohti vastuullisempaa tulevaisuutta onnistuisi. Olen päässyt vuosien saatossa vierailemaan monilla omien merkkien tuotteita valmistavilla tehtailla mm. Thaimaassa ja ilolla seurannut heidän kehittymistään vastuullisuuden eri saroilla.

Takaisin ylös