Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Yhteistyössä on voimaa – Tuottajalle kiitos -sarjan merkitys kasvussa

Harri Hovi ja Erkki Järvinen | 14.02.2020

Kotimaisen ruoan arvostus kasvaa ja sen merkitys suomalaisille on koko ajan suurempi. Samaan aikaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista.

K-ryhmän asiantuntijoiden kokoamien vuoden 2020 trendiennusteiden mukaan vastuullinen hankinta ja tuotteiden jäljitettävyys kiinnostavat tänä vuonna suomalaisia yhä enemmän. Se näkyy ruokakaupoissa esimerkiksi alkuperämerkittyjen tuotteiden valikoimien kasvuna.

Myös suomalaisen ruoantuotannon säilyminen ja alkutuotantoa koskeva kiinnostus kasvaa. Huoli ruoantuotannon jatkuvuudesta on aito ja sen eteen kannattaa tehdä töitä. Viljelijöiden ahdinko nousi otsikoihin toissa syksynä, kun Suomessa saatiin ennätyshuono sato.  

K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksen mukaan jopa 78 % suomalaisista on valmis maksamaan lisää tuotteesta, jos tuottaja saa varmasti suuremman korvauksen. Tuottajalle kiitos -sarja vastaa tähän toiveeseen: se tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden tukea tuottajaa suoraan.

K-ruokakaupoissa haluamme tehdä asiakkaille valinnat helpoksi. Tuottajalle kiitos -sarja on yksi hyvä ja näkyvä esimerkki tästä työstä. Viljelijöiden saaman tuen lisäksi sarjan etuna on, että se tekee asiakkaille näkyväksi mahdollisuuden tukea tuottajaa suoraan, mikä tukee ostopäästöstä juuri siellä, missä valinnat tehdään, eli kaupan hyllyjen välissä.

Tuottajalle kiitos -sarjaan on tuotu sekä brändituotteita että Pirkka-tuotteita. Näin asiakkaalla on mahdollisuus valita, jolloin Tuottajalle kiitos -tuote päätyy todennäköisemmin ostoskoriin saakka. Sarjaan etsitään jatkuvasti uusia kumppaneita ja K-ryhmän tavoitteena on tämän vuoden aikana tuplata valikoima.

Esimerkiksi Snellman lähti mukaan Tuottajalle kiitos -tuotesarjaan, sillä hyvinvoivat tuottajat ovat yhtiölle ensiarvoisen tärkeitä, koko arvoketjun pitää pärjätä, jotta sillä on tulevaisuus. Vastuullisuus ja luotettavuus ovat tekijöitä, jotka yhdistävät Snellmania ja K-ryhmää, ja on ollut hienoa päästä tekemään yhteistyötä suomalaisen ruoan arvostuksen lisäämiseksi.

Snellmanille Tuottajalle kiitos on yksi tärkeä osa kokonaisuutta, vaikka se yksistään ei ratkaisekaan tuottajien taloudellisia haasteita. Yhteistyö kaikilla tasoilla on tärkeää, siitä hyötyvät niin tuottajat kuin asiakkaatkin. Tuottajalle kiitos -sarjaan tuli tammikuun lopulla Snellmanin valmistama Pirkka-jauheliha ja nyt Snellman valmistaa 11 tuotetta, joilla on Tuottajalle kiitos -tunnus. Tuen lisäksi jauhelihassa on toinenkin vastuullisuusnäkökulma. Se on ensimmäinen kaupan oma brändituote, jossa on käytetty Snellmanin innovatiivista pakkausta, jossa muovin määrää on pystytty vähentämän jopa 75 prosenttia.

Parasta yhteistyössä on mielestämme ollut kuitenkin se, että viljelijätkin ovat kommentoineet, että Tuottajalle kiitos -sarjalla alkaa olla pikkuhiljaa merkitystä. Myös heidän kiitoksensa kuuluvat kuluttajille, jotka haluavat tukea suoraan sitä, että Suomessa on tulevaisuudessakin laadukasta ruoantuotantoa. 

Toivomme kaikille suomalaisille maistuvia hetkiä suomalaisen ruoan parissa, 

                 

Harri Hovi
K-ryhmän päivittäistavaratoimialan
tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja                     

  

Erkki Järvinen
Snellmanin konsernijohtaja

Takaisin ylös