Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Liikenneasemien rooli muuttunut – kilpailu käydään palvelussa ja laadussa

Mikko Paukkonen | 04.10.2018


Liikenneasemien rooli on muuttunut Suomessa paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tyypillisellä maantiellä liikkujalla loppuu puhti ennemmin itsestään kuin autostaan. Yleismaailmallisen trendin mukaisesti itsensä huoltaminen laadukkaasti lisääntyy ja vaatii laadukasta tarjontaa myös liikenneasemalta.

Asiakaskysynnän muutoksesta johtuen liikenneasemat ovat liikkuneet peruspaikan asemasta vähitellen laadukkaan palvelun ja ruoan keitaiksi. Aseman menestyksen ratkaisee esimerkiksi laadukkaasti ajatellut ja toteutetut ravintolakonseptit ja taukopaikan kokonaistunnelma.

Neste K -ketjussa tämä muutosmatka kestää vielä vuoden loppuun, kun viimeinenkin Neste K -liikenneasema on uudistettu. Tällöin jokainen Neste K -liikenneasema tarjoaa uudistetut kahvilan tai ravintolan palvelut, viihtyisät ruokailu- ja oleskelutilat, Suomen moderneimman autopesun, uudistetun K-ruokakaupan sekä ylivoimaisesti viihtyisimmän kokonaiskokemuksen.

Samalla erikoistuminen paikallisia asiakastarpeita vastaavaksi korostuu jokaisen liikenneaseman kohdalla. Neste K -kauppiaiden on mitoitettava asemansa oman asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi, eivätkä kaikki ketjun asemat voi olla toistensa kopioita. Ketjun yhteisten konseptien lisäksi Neste K -liikenneasemat myyvät myös omia paikalliseen kysyntään erikoistuneita palvelujaan, kuten peräkärryn vuokrausta, korjauspalveluja ja jopa seminaaritilan vuokrausta. Myös perinteinen ruokakaupan roolin suuruus vaihtelee asemalta toiseen – kioskimaisesta tarjonnasta market-luokan tarjontaan.

Toinen liikenneasemaliiketoimintaa koskeva kehityskulku liittyy hektiseen elämänrytmiin ja asiakkaiden oman ajan arvostamiseen. Asiakkaat haluavat tehdä liikenneasemalla asioinnista mahdollisimman nopeaa. Tämä asettaa haasteita tulevaisuudessa – miten pystymme vakuuttamaan asiakkaamme palvelujemme ylivertaisesta laadusta, jotta asiakas valitsee meidät myös seuraavalla kerralla. Toisaalta, miten pystymme rakentamaan palvelukonseptimme niin houkutteleviksi, että asiakas viihtyy liikenneasemalla pidempäänkin.

Yksilöllisten ja laadukkaiden palvelujen arvostuksen kasvu on johtanut siihen, että asiakkaat saavat liikenneasemilta yhä parempaa laatua yhä henkilökohtaisemmin – ja nopeammin.

Mikko Paukkonen
Ketjujohtaja
Neste K

Tulosta
Takaisin ylös