Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Arttu Huhtiniemi: Mitä tarkoittaa digiloikka?

Arttu Huhtiniemi | 07.12.2016

Teollisuuden ja yhteiskunnan digitalisaatio on ollut vakioaihe monessa tulevaisuuden seminaarissa ja artikkelissa kuluvana vuonna. Digitalisaation määritelmä ei välttämättä ole aina selkeä, varsinkin kun eri toimialoilla digitalisaatio tarkoittaa hyvinkin erilaisia palveluita.

 

Myös kaupan alalla digitalisaatio on pinnalla ja sen voi katsoa olleen käynnissä jo pitkään. Kassan ja korttimaksujen sähköistyminen alkoi jo 1980-luvulla, logistiikkaketjussa on otettu käyttöön uutta tekniikkaa sitä mukaan kuin sitä on markkinoille tullut, ja ensimmäiset verkkokaupat syntyivät vain kolme vuotta sen jälkeen kun www oli avattu kaupalliseen käyttöön vuonna 1994. Kaupan toiminnoissa käytetään valtavia määriä dataa ja siksi näiden datavirtojen automatisointiin on ollut kaupallisesti järkevää tarttua heti, kun se vain on ollut mahdollista. Kuitenkin vasta viime vuosina on alettu puhua kaupan digitalisaatiosta. Mitä sillä oikein tarkoitetaan?

Näkyvin digitalisaation tuoma muutos kaupassa on ollut verkkokauppojen voimakas kasvu. Verkkokaupat ovat tulleet kivijalkakauppojen rinnalle sekä täydentämään niiden palveluita, että toimituksiin suoraan verkkokaupasta kotiin. Kuluttajat ovat huomanneet hyötyneensä verkkokaupoista lisääntyneenä vapautena suorittaa ostoksia haluamaansa aikaan, lisääntyneenä tietoisuutena tuotteista ja arjen helpottumisena, kun ostoksia voi tilata myös suoraan kotiin tai kauppaan, valmiiksi pakattuina. Juuri arjen helpottuminen teknologian avulla on yksi yleisimmistä digitalisaation hyödyistä ja määritelmistä.

Seuraavana digitalisaation askeleena verkkokauppa arkipäiväistyy, automatisoituu ja lopulta muuttuu lähes näkymättömäksi. Kun viikoittaiset ostoskerrat lisääntyvät, palvelujen tulee helpottaa ostoksien tekemistä esimerkiksi tuomalla esiin valmiita ostoslistoja, reseptejä ja työohjeita, joiden perusteella kuluttaja tekee valintansa nopeasti ja kätevästi. Lähes näkymättömäksi kaupan teko voi muuttua, kun verkkopalvelu muistuttaa ostoksista asiakkaan oman ostohistorian perusteella, hänen näin halutessa. Verkkopalvelu voi muistuttaa esimerkiksi maalien hankkimisesta veneilykauden alkaessa, huomauttaa laitteen takuuajan loppumisesta tai pesuaineen mahdollisesta vähyydestä.

Kun verkkokauppa digitalisoituu ja kasvaa, on hyvä muistaa, että suurin osa kaupasta käydään jatkossakin perinteisessä myymälässä. Digitalisaation myötä myös myymälöihin tulee uusia palveluita jotka helpottavat asiakkaan tiedon saantia tuotteista, niiden käytöstä ja saatavuudesta. Nämä uudet myymälän palvelut tekevät kaupassa käynnistä mukavamman kokemuksen asiakkaalle sekä helpottavat myyjien työtä.

Kaupan digiloikka ei välttämättä olekaan loikka, vaan pikemminkin 3000 metrin esteet, jossa olemme juuri ylittäneet ensimmäisen vesiesteen. Jalat eivät kastuneet, mutta matkaa ja esteitä on vielä paljon jäljellä. Jokainen ylitetty este tuo kuluttajille lisää palveluita, jotka tekevät kaupassa käynnistä entistä sujuvampaa. Digitalisaatio kaupassa kuluttajan kannalta tiivistyykin hyvin K-ryhmän yhteiseen lupaukseen, ”Jotta kaupassa olisi kiva käydä".

 

Arttu Huhtiniemi, Technology Lead, K Digital

Takaisin ylös