K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Kaupan arkea koronan aikana

Ilari Kontsas | 24.04.2020

Kaupanala luokiteltiin yhdeksi yhteiskunnan kannalta merkityksellisistä aloista kriisin alussa: ihmisten on syötävä myös kriisitilanteissa. Tilanne vielä korostui, kun koulu- ja työpaikkaruokalat sekä ravintolat sulkeutuivat. Meidän toimipisteemme ruokkii päivittäin tuhansia asiakkaita sekä kivijalkakaupan että verkkokaupan kautta. Asiakaskuntaamme kuuluvat myös kotihoidon asiakkaita ja kasvava määrä karanteenissa olevia. Otamme tämän työn vastaan vastuullisesti ja teemme kaikkemme asiakkaiden tyytyväisyyden eteen. Samalla tiedostamme sen, että olemme tämän kriisin etulinjassa ja altistumme helposti useiden kymmenien ihmisten kontakteihin päivittäin. Tätä työtä ei tehdä Zoomissa, Skypessä tai Teamsissa etänä, vaan tärkein kaupan työ tapahtuu kaupan myymälässä yhdessä henkilökunnan kanssa.  

Näin kauppiaan näkökulmasta korona-arki on ollut uramme raskainta aikaa - sitä se on varmasti ollut myös monelle muulle kaupanalan työntekijälle. Se on pitänyt sisällään nopeita päätöksiä, pitkiä työpäiviä, huolta asiakkaiden ja henkilökunnan terveydestä, joustavuutta, nopeaa reagointikykyä ja täysin uudenlaisen tilanteen haltuun ottamista. Pysäyttävin hetki on ollut tehdä riskienhallintasuunnitelma sairastumisten tai kuolemien varalta. Suunnitelman tekeminen on tärkeää, mutta se ei toivottavasti tule koskaan käyttöön. Olemme onnekkaita siinä, että vaikka kaupan asiakasmäärät ovat pudonneet merkittävästi, voimme edelleen työllistää kaikki vakituiset työntekijät ja olemme myös palkanneet muutaman uuden verkkokaupan puolelle.

Korona-arki kaupassa näkyy erityisesti uusissa toimintatavoissa hygieniaan ja turvallisuuteen liittyen, mutta myös valikoiman muutoksissa ja saatavuuden epävarmuudessa. Asiakkaat ja henkilökunta reagoivat tilanteeseen hyvin eri tavoin. Osa rauhallisesti ja osa panikoiden. Tilanne näkyy erityisesti kasvaneissa palautteiden ja puheluiden määrissä. Usein työpäivä alkaakin sillä, että vastaillaan eri kanaviin tulleisiin asiakaspalautteisiin. Myymälän puolella henkilökunta tekee päivittäin kovasti työtä  sen eteen, että hyllyissä olisi tavaraa ja pystyisimme edelleen pitämään kiinni meille tärkeistä asioista: laajoista valikoimista, uutuuksista, sesongeista ja hyvistä tarjouksista.  Samaan aikaan pyrimme työskentelemään niin, että voimme minimoida tartunnan riskejä pitämällä etäisyyttä sekä asiakkaisiin että työkavereihin.  

Kuinka tästä eteenpäin? Koronatilanne on aiheuttanut sen, että monia asioita tulee elettyä ns. päivä kerrallaan. Kaikesta huolimatta liiketoiminnannassa ja elämässä on suunnattava katseet eteenpäin, jotta olisimme valmiita kohtaamaan myös koronan jälkeisen maailman. Meillä kaupalle suunniteltu iso remontti siirtyi keväältä tulevaisuuteen, mutta suunnitelmat ovat edelleen käynnissä ja hanke tullaan toteuttamaan, kun kriisistä on päästy yli. Korona jättää varmasti pysyvän jäljen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja tähän haasteeseen on meidänkin sopeuduttava ja otettava se huomioon tulevia uudistuksia toteuttaessa. Vaikka tämän hetkinen tilanne on moneltakin kannalta varsin epämiellyttävä, on se pakottanut meidät kyseenalaistamaan vanhoja toimintatapoja ja avaamaan silmiä uusille mahdollisuuksille. Ehkä siinä piileekin tämän kriisin hopeareunus.

Toivomme kaikille sinnikkyyttä tämän ajanjakson ylipääsemiseen.

Terveisin, 

Kauppiaat Tiina ja Ilari Kontsas

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös