Ruokailmiöt ihmisten arjessa 2023

Turvallista lohturuokaa ja nerokkaita keittiöniksejä! K-ryhmän tuoreen Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan uusimmat ruokatrendit herättävät nyt lapsuuden klassikot takaisin ruokalistalle. Nousevissa ruokatrendeissä näkyy myös aiempaa suunnitelmallisempi ostoskori.

Hintojen nousun vuoksi kotikeittiöissä suunnitellaan ostosreissuja aiempaa tarkemmin ja ruokakaappi pidetään järjestyksessä. Sosiaalisessa mediassa leviävien vinkkien avulla ihmiset saavat lisättyä niksikkyyttä keittiöön, jonka myötä säästetään rahaa ja energiaa. Helposti muokattavilla resepteillä saa vähennettyä ruokahävikin määrää.

Punaisen lapun tuotteita ostetaan niin budjetti- kuin vastuullisuusmielessä. Harkittu kuluttaminen näkyy ”roskakalan” hyödyntämisenä ja hyvän omantunnon valintoja tehdään ostamalla lähiruokaa eksoottisempien ruoka-aineiden sijaan.

Mielen hyvinvointiin panostaminen näkyy myös jääkaapissa

Armollisuus ja tervehenkinen sallivuus omia ruokailutottumuksia kohtaan koetaan tukevan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Moni kertoo esimerkiksi vähentävänsä vuonna 2023 lihankäyttöä siitä kuitenkaan totaalisesti luopumatta.

Täsmähyvinvointi ilmiönä kertoo siitä, että yhä useampi tekee yksilöllisiä valintoja tukemaan hyvinvointiaan ja suosii esimerkiksi tiettyä ruokavaliota. Mielen hyvinvointi sekä oman kehon kuunteleminen koetaan entistä tärkeämmiksi. Apuna hyvinvoinnin mittaamisessa toimivat erilaiset älylaitteet.

Keittiössä hääräily on nyt trendikästä

Ruoanlaittajana kehittyminen nähdään yhtenä säästökeinona ja osana itsensä kehittämistä. Kokkausharrastuksen kautta tutustutaan uusiin raaka-aineisiin ja voi oppia valmistamaan ravintolatasoista ruokaa itse. Usein uutuustuotteita etsitään suoraan kaupasta tai K-Ruoka -lehdestä, joista 70% lukijoista on kokeillut uutuustuotetta lehden sisällön perusteella.

Lapsiperheissä halutaan entistä enemmän opettaa ruoanlaiton perinteitä ja taitoja lapsille. Ostoskoriin valitaan usein raaka-aineita, joista lapset voivat valmistaa omatoimisesti itselleen syötävää.

Kiireen keskellä vaivannäölle ei kuitenkaan aina löydy aikaa. Supervaivattomuus näkyy ruoan verkkokauppatilauksina ja erilaisten arkea helpottavien ratkaisujen etsimisenä. Ruoan verkkokaupan mediaratkaisut ovat mainostaja asiakkaiden käytössä, tutustu mainosratkaisuihin.

Epävakaiden talousnäkymien myötä kalliit elämykset vaihdetaan ruoalla hemmotteluun ja yhdessä luotuihin ruokaelämyksiin. Elämyksiä ja estetiikkaa lisätään esimerkiksi mocktaileja valmistamalla ja varioimalla aasialaistyyppisiä ruokia kotimaisilla raaka-aineilla.

Maailman tapahtumat herättävät turvallisuuden kaipuun ja halun palata yksinkertaisempien asioiden äärelle. Positiivisia ruokamuistoja herättävät lapsuuden klassikot otetaan taas arjen ruokalistalle.

Ruokatrendejä huomioiden syntyy monia mahdollisuuksia mainostajalle tavoittaa ihmiset kiinnostavalla ja arkea tukevalla tavalla. Suunnittelemalla monipuolisen kokonaisuuden K-Median kanavissa tavoitat ihmiset ostopolun eri vaiheissa, jolloin voit tarjota ideoita ja vinkkejä arkeen. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan mediaratkaisu, joka palvelee teidän tavoitteitanne.
 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Takaisin ylös