Mikä lukijaa kiinnostaa kaupan mediassa?

Viime aikoina olen jutellut monien eri ihmisten kanssa samasta aiheesta: suomalaisten medioiden lukijamääristä. Lokakuussa nimittäin julkistettiin tuoreet Kansallisen Mediatutkimuksen luvut, jotka kertovat, minkä verran ihmisiä eri mediat tavoittavat.

Pirkan tavoittavuusluvut kuullessaan keskustelukumppani tyypillisesti hätkähtää – 1,7 miljoonan kokonaistavoittavuus on poikkeuksellinen, ja monelle luku on yllätys. Poikkeuksellista on myös se, että vaikka printtimediat yleisesti ovat jo pitkään menettäneet lukijoita, asiakasmedian puolella kehitys on erilaista: printti elää vahvana edelleen.

Moni onkin kysynyt, mikä lukijoita kaupan asiakaslehdessä erityisesti kiinnostaa. Koska teimme juuri syyskuussa laajan, yli 1400 ihmistä kattaneen lukijatutkimuksen Pirkan lukijoille, tähän kysymykseen on ollut helppo vastata.

Tärkeintä on hyöty

Nappaisitko sinä kaupasta mukaan jotain sellaista, jota et lainkaan tarvitse ja josta ei ole sinulle mitään hyötyä? Niinpä – ei moni muukaan.

Pirkan lukijatutkimuksen tuloksissa näkyy selvästi, että lukijat arvostavat lehdestä saamaansa hyötyä. Tämän vuoden luetuimpien juttujen kärjessä on sisältöjä, joissa käsitellään esimerkiksi sitä, miten löytää parhaat tarjoukset, ja sitä, kuinka kierrättää oikein.

Kun uudistimme Pirkan alkuvuodesta, juuri hyödyllisyys oli yksi niistä asioista, joita tavoittelimme – halusimme vastata entistäkin paremmin lukijoiden toiveisiin ja tarpeisiin. Uudistuksen jälkeen kehitys on ollut hyvää: lehden NPS-suositteluindeksi on harpannut ylöspäin ja Pirkan noutomäärät ovat kasvussa.

Hyöty siis kiinnostaa, mutta rinnalla kulkevat aina myös kestoaiheet: esimerkiksi mielenkiintoiset henkilöjutut tai vaikkapa ikiklassikko Niksi-Pirkka – joka muuten täyttää ensi vuonna pyöreät 50 vuotta.

Vinkit ja uutuudet kiinnostavat

Pirkka-lehden historia on jo 90 vuoden mittainen. Lehti on kulkenut mukana suomalaisten arjessa niin hyvinä kuin vaikeampinakin aikoina. Tänä aikana Pirkka on palvellut paitsi lukijoitaan, myös mainostajia – joita kaupan media näyttää kiinnostavan nyt enemmän kuin ehkä koskaan aikaisemmin.

Pirkan lukijatutkimuksesta löytyykin mielenkiintoista tietoa myös mainosten vastaanotosta. Keskeinen havainto on, että koska kaupan mediasta haetaan nimenomaan vinkkejä ja ideoita päivittäisiin valintoihin, ilmoitussisällöillä on lukijan silmissä tärkeä paikkansa. Lukijat ovat aidosti kiinnostuneita uutuustuotteista, ja uutuuksista ja tarjouksista saatava tieto ovat tärkeitä syitä poimia lehti mukaan. Tutkimusdatan perusteella voi siis sanoa, että kaupan mediaa luetaan kokonaispakettina, jossa ilmoitussisältöjä ei hypitä yli.

 

imagec127.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Sanni Jokinen

päätoimittaja, Pirkka

Takaisin ylös