Megatrendit

Kaupan alan toimintaan vaikuttavat useat globaalit megatrendit digitaalisesta murroksesta ilmaston­muutokseen. Tunnistamalla K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit Kesko pystyy ennakoimaan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia tehokkaasti ja vastaamaan niihin entistäkin paremmin.

Globaalit megatrendit

K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit

Kansainväliset yhteen tavara-alaan keskittyvät kauppakonsernit haastavat paikalliset toimijat

  • Hintakilpailun kiristyminen
  • Hidas talouskasvu ja kulutuskysynnän lasku
  • Ostoskorissa suositaan edullisia tuotteita
  • Kaupan omien merkkien myynti kasvaa

Mitä teemme

  • Keskitymme nykyistä rajallisempaan määrään liiketoimintoja
  • Toimimme entistä tehokkaammin ja laadukkaammin
  • Kehitämme omia merkkituotteita edelleen

 

Kuluttajien kyky tehdä analyyttisiä ostopäätöksiä on kasvanut

  • Valikoimien, hintojen ja saatavuuden läpinäkyvyys
  • Some-kanavien merkitys: tiedonsaanti, kokemustenvaihto ja vuorovaikutus
  • Tuotteiden alkuperä ja vastuullisuus tärkeitä valintaperusteita
  • Laatu ja ruoan terveellisyys

Mitä teemme

  • Annamme selvät asiakaslupaukset ja toteutamme ne – palvelu, laatu, hinta
  • Tarjoamme kattavat tuote-, hinta- ja saatavuustiedot digitaalisissa kanavissa

 

Digitaaliset palvelut keskeisessä roolissa

  • Asioinnin helppous
  • Palvelujen saatavuus 24/7 paikasta riippumatta
  • Kohdennettu, asiakastietoon perustuva markkinointi

Mitä teemme

  • Tarjoamme entistä paremman asiakaskokemuksen hyödyntämällä mobiilipalveluiden, verkkopalveluiden ja digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet

 

Väestörakenteen muutokset yhdistettynä kuluttajakäyttäytymisen muutokseen tekevät asiakaskäyttäytymisestä entistä yksilöllisempää

  • Väestön ikääntyminen
  • Yhden henkilön talouksien määrän kasvu
  • Kaupungistuminen
  • Monikulttuurisuuden lisääntyminen

Mitä teemme

  • Luomme uusia konsepteja ja kauppiasmalleja ja hyödynnämme asiakastietoa aiempaa laajemmin

 

Vastuullisuus yhdistettynä vahvaan identiteettiin ja houkutteleviin brändeihin on entistä enemmän toiminnan edellytys jokaisessa liiketoiminnassa

  • Hyvä hallinnointitapa
  • Avoin viestintä
  • Vastuulliset toimintaperiaatteet
  • Ilmastonmuutokseen sopeutuminen, energiatehokkuus ja kiertotalous
  • Hankintaketjujen hallinta
  • Vastuullinen sijoittaminen

Mitä teemme

  • Huolehdimme siitä, että vastuullisuus toteutuu kaikessa toiminnassamme
  • Vahvistamme yritysidentiteettiä ja ydinbrändejä

 

Lue lisää

Kasvuajurit

Takaisin ylös