Kauppapaikat ja kiinteistöt

Kauppapaikkaverkosto on K-ryhmän strateginen kilpailutekijä. Se luo mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiselle sekä myynnin ja asiakastyytyväisyyden kasvattamiselle.

Konsernin strategisia kauppapaikkoja ovat vähittäiskaupan suuryksiköt tai sellaisiksi kehitettävissä olevat kohteet. Niihin liittyy liiketoiminnan kannalta merkittäviä tilojen hallinnan jatkuvuuteen, muutosjoustavuuteen ja taloudelliseen arvoon liittyviä intressejä, joiden vaalimiseksi Kesko haluaa pääsääntöisesti omistaa nämä kohteet. Vuonna 2016 kauppapaikoista 64 % oli strategisia.  

Peruskohteet ovat konsernin omistamia tiloja, myös suuryksiköitä ilman merkittävää kehittämistarvetta, jotka voidaan myydä ja vuokrata takaisin konsernin liiketoiminnan käyttöön.

Kauppapaikat lukuina

Investoinnit

Vuonna 2016 Keskon kauppapaikkainvestoinnit olivat 216,7 (166,7) milj. euroa.

Kasvumme kannalta keskeisiä investointikohteita ovat:

  • Päivittäistavarakaupassa K-Market-verkoston kasvattaminen ja uudistaminen, sekä K-Supermarket-verkoston laajentaminen
  • Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa K-Rauta-verkostoa uudistetaan kaikissa toimintamaissa

Investoimme vain niihin tiloihin, joita tarvitaan omaan tai sitä tukevaan liiketoimintaan.

Vuoden 2016 lopussa merkittävimmät rakenteilla olevat kauppapaikat:

  • K-Citymarket ja kauppakeskus Easton Helsingissä ja K-Citymarket Sastamalassa
  • Uusia K-Supermarketeja on rakenteilla Tampereelle, Ilmajoelle ja Espoossa Niittykumpuun, Espoonlahteen ja Suurpeltoon sekä Helsingissä Kalasatamaan ja Pasilaan
  • K-Rauta Savonlinnaan ja K-Rauta Pietariin Venäjälle

Keskon merkittävin kauppapaikkahanke useiden lähivuosien ajan on Helsingin Itäkeskukseen rakennettava uusi kauppakeskus, Easton Helsinki.  Ensimmäisen vaiheen investoinnin arvo on 100 miljoonaa euroa. Sen työllistämisvaikutus on noin 250 henkilötyövuotta kahden vuoden ajan. Easton Helsingin ensimmäinen osa avautuu asiakkaille syksyllä 2017. Toisen osan on arvioitu valmistuvan vuonna 2019. Koko kokonaisuuden investoinnin arvo on yli 200 miljoonaa euroa.

Energiatehokas rakentaminen ja kiinteistöjen ylläpito

Kun uutta kauppapaikkaa tai kauppakeskusta suunnitellaan ja rakennetaan, lähtökohtana on kestävä kehitys ja energiatehokkuus. Myös ylläpito- ja korjaustoiminnassa lähtökohtana on elinkaarikustannusten alentaminen. 

Kauppapaikkahankkeet ovat suuria investointeja, joiden toteuttamisessa tarvitaan osaavaa henkilöstöä, hyvä yhteistyöverkosto ja yhteiset pelisäännöt. Keskolla on pitkä kokemus ja paljon omaa osaamista vaativienkin kauppapaikkahankkeiden toteuttamisessa.

Koska korkeasta vaatimustasosta halutaan kertoa myös muille, haetaan merkittävimmillle kauppapaikkahankkeille ulkopuolisen arvioijan tekemä kansainvälinen ympäristöluokitus, BREEAM tai LEED. 

Seuraavilla kohteilla on tai niille tulee BREEAM-ympäristöluokitus:

  • Helsingin Itäkeskukseen rakenteilla oleva Keskon uusi kauppakeskus Easton Helsinki
  • Helsingin Kalasatamaan suunnitteilla oleva Keskon päätoimitalo, K-kampus
  • Espoon Suurpellon ja Helsingin Laajasalon rakenteilla olevat uudet ostoskeskukset, joihin tulee K-Supermarket

On tärkeää seurata rakennus- ja energia-alan kehitystä ja ennakoida tulevat muutokset. Käytössä oleva tekniikka kehittyy koko ajan. Nopea kehitys edellyttää asiantuntemusta tunnistaa, milloin on oikea aika siirtyä vanhasta tekniikasta uuteen. 

K-ryhmä on mukana kaupan alan energiatehokkuussopimuksen toimenpideohjelmassa vuosille 2017–2025. Sopimuksen mukaisesti sitoudumme vähentämään energiankulutustaan erilaisin säästötoimenpitein 7,5 %. Sopimuksen piirissä ovat kaikki K-ryhmään kuuluvat kauppaketjut.

Toimenpiteisiin kuuluvat: 

  • Ratkaisut, jotka vähentävät kiinteistöjen elinkaarenaikaista materiaalien ja energian kulutusta
  • Kaupan alan alhaisimmat elinkaarikustannukset
  • Optimaaliset olosuhteet sekä asiakkaille, työntekijöille että tuotteille.

Kaupoissa päästään huomattaviin energiansäästöihin näillä energiatehokkailla ratkaisuilla:

  • Etävalvonta ja talo-automaatio
  • Kylmäkalusteiden kannet ja ovet
  • Lauhdelämmön talteenotto
  • Hiilidioksidia käyttävät kylmälaitteet
  • Säädettävä ja kohdennettu valaistus
  • Mainosvalojen LED-valot
  • LED-valojen lisääntyvä käyttö myös sisätiloissa
  • Aurinkovoimalat kauppojen katoilla

Keskon noin 40 kiinteistömanageria auttavat K-kauppoja löytämään keinoja energiatehokkuuden parantamiseksi sekä tekemään peruskorjausohjelman 5-6 vuodeksi. 

Lue lisää kauppapaikoista ja kiinteistöistä:

Keskon vuosiraportti 2016 

 

Takaisin ylös