Työtyytyväisyys

Kesko ja K-kaupat tarjoavat monipuoliset ura- ja kehittymismahdollisuudet kaupan alan eri tehtävissä. Kaupan toimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden muuttuessa henkilökunnan osaamisen jatkuva kehittäminen on entistäkin tärkeämpää.

Henkilöstötutkimus

Henkilöstötutkimus on yksi keskeisimmistä sisäisten toimintatapojen ja esimiestyön laadun kehittämisen välineistä.

Henkilöstötutkimus tehdään samanaikaisesti Kesko-konsernissa ja osassa K-kauppoja. Henkilöstötutkimuksessa mitataan toimintaperiaatteidemme toteutumista, henkilöstön sitoutumista sekä esimiestyöhön liittyviä asioita.

Vuoden 2016 henkilöstötutkimuksen vastausprosentti oli aiempaa parempi, 85 % (81 % vuonna 2014). Henkilöstön sitoutuminen -indeksi nousi merkittävästi edellisestä tutkimuksesta 61 %:iin (53 % vuonna 2014).

Kehittämistoimenpiteet

Mitä Kesko tekee edistääkseen henkilöstön työtyytyväisyyttä?

Henkilöstön systemaattinen ja liiketoimintalähtöinen kehittäminen on kriittinen tekijä tulevaisuuden menestyksen kannalta. Osaamisen kehittämisen ydinalueita ovat myynti- ja palveluosaaminen, tavara-alakohtaiset kilpailuetuhankkeet, lähiesimiestyö ja johtaminen sekä sähköinen kauppa ja palvelut.

Kesko haluaa panostaa kaikkien työntekijöidensä kehittymiseen tarjoamalla koulutusta ja monipuolisia urapolkuja, sillä uudistumiseen tarvitaan osaavia tekijöitä. Laaja konserni tukee työntekijän mahdollisuuksia syventää osaamistaan ja vaihtaa tehtäviä yhtiöstä tai toimialasta toiseen. Sisäisiä siirtoja toisiin tehtäviin tehtiin Suomessa noin 1 900 ja muissa toimintamaissa noin 2 500.

Keskossa määritettiin uudet yhteiset toimintaperiaatteet, jotka ohjaavat yhteistä tekemistä ja välittävät ajattelutapaamme, jonka mukaan henkilöstö toimii. Periaatteiden tavoitteena on henkilöstön rohkaiseminen ratkaisujen kehittämiseen, yrityksen kaikkien osastojen välisen kommunikaation ja yhteistoiminnan helpottaminen, yrityksen identiteetin luominen sekä jatkuvuuden aikaansaaminen. Toimintaperiaatteemme ovat: Annan selkeän suunnan, laitan itseni peliin, luotan ihmisiin sekä toimin suoraan, avoimesti ja rehellisesti.

Koulutusta verkossa

Verkko-oppiminen on noussut entistä enemmän lähiopetuksen rinnalle ja sähköisen oppimisen edistämiseen ja kehittämiseen on keskitytty viime vuosien aikana entistä enemmän.

Henkilöstön vastuullisuuskoulutusta on lisätty viime vuosina. K-vastuullisuuskonseptin käyttöönoton yhteydessä laadittiin K-vastuullisuuskonseptista verkkokoulutus ruoka- ja rautakaupoille. Keskolaisilla on myös oma vastuullisuuden verkkokoulutus, jonka suorittamista seurataan. Koulutus löytyy myös englanniksi ja vuoden 2016 aikana julkaistaan lisäksi venäjänkielinen versio. 

Kesko vastaa Suomen suurimpiin kuuluvan aikuiskoulutusohjelman, Mestarimyyjäkoulutuksen, toteuttamisesta.

Hyvinvoiva työyhteisö

Työhyvinvoinnin lähtökohtana on, että henkilöstö voi työskennellä Keskossa turvallisessa työympäristössä, on motivoitunut työssään ja osaamista kehitetään jatkuvasti. Työntekijän hyvinvointi heijastuu myös asiakkaillemme. Henkilöstön hyvinvointia tuetaan erilaisin työhyvinvointiohjelman toimenpitein. Kiinnitämme erityistä huomiota edelleen työkykyjohtamiseen.

Vuoden 2016-2017 erityisenä teemana on johtamisnäkökulma ja työterveys-, -turvallisuus- ja hyvinvointikokonaisuuden toimintamallin luominen. Laadimme myös periaatteet koko K-ryhmän OHS-toiminnalle (Occupational Health, Safety & Wellbeing). Panostamme erityisesti myös työsuojelu- ja työturvallisuusjohtamiseen kehittämällä sekä organisointia että yhtenäistämällä työturvallisuuden johtamista tukevia työvälineitä. Seuraamme kokonaisuutta systemaattisesti sovittujen tunnuslukujen avulla.

Vuonna 2016-2017 panostamme osaamisen kehittämisessä erityisesti esimiestyön ja johtamisen kehittämiseen. HR-toimintojen yksi keskeisistä strategiaa tukevista hankkeista on uudistaa K-ryhmän johtamiskulttuuri rohkeaksi ja innostavaksi. K-Way valmennusohjelmat on suunnattu niin uusille kuin kokeneillekin esimiehille ja kaikki esimiehet tullaan valmentamaan kahden-kolmen vuoden sisällä uuden mallin mukaisesti. Valmennusten avulla tavoitellaan laadukkaan johtamisen kautta kohonnutta työntekijä- ja asiakaskokemusta. Valitut valmennusteemat tukevat K-ryhmän keskeisiä johtamiskompetensseja, toimintaperiaatteita ja strategian mukaista tekemistä aktivoiden aloitteelliseen ja vastuuta ottavaan toiminta- ja johtamistapaan.

 

 
Lue lisää

Vuosiraportti 2015: Henkilöstö

Takaisin ylös