Vähensimme suolaa Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöistä

Pirkka-tuotteiden valintaa tekevä asiantuntijaraati huomioi aina tuotteiden ravitsemukselliset ominaisuudet. Kiinnitämme erityistä huomiota rasvaan, sokeriin ja suolaan, sillä omien merkkien avulla voimme vaikuttaa asiakkaiden terveellisempiin valintoihin. Keväällä 2017 markkinoille tulleista Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöistä vähensimme suolaa, sillä emme halunneet tehdä voimakassuolaista tuotetta kohderyhmälle, lapsille ja nuorille.

”Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylät ovat Koripalloliiton yhteistyöhön linkittyvä tuote, jonka kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret. Siksi päätimme lähteä tämän tuotteen kohdalla vielä kerran uudelle tuotekehityskierrokselle. Piilosuolaa saamme muutenkin paljon ravinnostamme. Se on asia, johon voimme Pirkka-tuotteiden tuotekehityksessä vaikuttaa”, sanoo Keskon tuotetutkimuspäällikkö Heta Rautpalo.

Yleensä tuotteita arvioi tuotekehityksen asiantuntijaraati, mutta Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden tuotekehitysnäytteitä arvioimaan kerääntyivät pöydän ympärille K-Supermarketin Pirkka-leipäkilpailun voittajat.

Panelistit arvioivat esimerkiksi tarjolla olevien ehdokkaiden ulkonäköä kuvioinnin, paistopinnan ja -värin perusteella, rakennetta sitkoisuuden, rapeuden ja murustuvuuden osalta sekä ennen kaikkea sitä, miltä sämpylät maistuvat.

Sämpylöiden tuotetietoja tarkasteltaessa tuli kuitenkin esille, että voittajatuotteen suolapitoisuus nousisi voimakassuolaisuuden raja-arvon yli. Vaikka leivissä yksi makuun merkittävästi vaikuttava tekijä on leivän suolapitoisuus, ei lapsille ja nuorille haluta kuitenkaan ehdoin tahdoin tehdä voimakassuolaista tuotetta. Raadin päätös oli antaa tuotepäällikön tehtäväksi pyytää sämpylöiden valmistajalta vielä kertaalleen näyte, jonka suolapitoisuus on enintään 1,1 %.

Kypsänä pakasteena keväällä 2017 markkinoille tulleiden Pirkka Pikkusudet kauraciabattasämpylöiden uudet näytteet, joista suolaa on vähennetty alle voimakassuolaisuuden rajan, arvioitiin aistinvaraisesti vielä K-Koekeittiöllä ennen lopullista tuotteen hyväksymistä.

”Koripalloliiton ja K-ruokakauppojen yhteistyössä ravinnon merkitys korostuu. Pystymme Pirkka-brändin avulla kertomaan koko kansalle liikkuvien nuorten ruokavalion tärkeydestä tai vaikkapa hyvistä eväistä treenikassiin, johon tämänkin sämpylän valikoimiin tulolla pyritään”, sanoo Heta Rautpalo.

Tämä juttu on julkaistu myös Keskon vuosiraportissa 2016. Löydät raportista paljon muutakin kiinnostavaa tietoa K-ryhmästä ja vastuullisuustyöstämme.

Takaisin ylös