Rajat murtuivat kaupan päivässä

K-ryhmän 20. kerran järjestämä Kaupan päivä -seminaari keräsi lähes 600 vaikuttajaa Finlandia-taloon 6.2.2017 keskustelemaan teemalla Rajat murtuvat. Tilaisuudessa nautittiin erinomaisen keskustelun lisäksi myös erinomaisia ja innovatiivisia ruokia.

Katso Kaupan päivän esitykset tämän linkin kautta.

Internet ja globalisaatio murtavat rajoja kaupankäynnin tavoissa, toimialojen välillä, ihmisten liikkuvuudessa ja asiakkaiden ajattelutavoissa. Digitalisoitumisen mukanaan tuoma rajaton maailma ja jakelukanavissa tapahtuva muutos antavat täysin uudenlaisia mahdollisuuksia kaupankäynnille. Myös perinteiset asiakassegmenttien väliset rajat hämärtyvät - tilalle tulee tarve yhä henkilökohtaisempiin ja monimuotoisempiin ratkaisuihin.

Keskon järjestämä Kaupan päivän tilaisuus keräsi jälleen lähes 600 suomalaisen yrityselämän ja julkisen sektorin avainhenkilöä yhteen. Hyvää keskustelua siivitti erinomainen ruoka, kolmen suomalaisen huippukokin luomat herkulliset ruokainnovaatiot.

Tilaisuuden juonsi MTV Uutisista tuttu Maija Lehmusvirta, joka haastoi puhujat erinomaisilla lisäkysymyksillä. Kaupan päivässä lanseerattiin myös K-ryhmän Suomi100 -teemaa juhlistava Niksien maa ‑kampanja, jossa etsitään kaikkien aikojen niksiä.

Kai Mykkänen: Rohkeutta uudistuksiin

Kaupan päivän avasi puheenvuorollaan ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen.

– On mukavaa olla kanssanne katsomassa tulevaisuuteen. Toivottavasti Suomessa riittää rohkeutta ja fokusta, jotta uskallamme harpata eteenpäin isojen uudistusten tekemiseksi.

Mykkänen totesi hallituksen tehneen paljon kaupan esteiden ja sääntelyn purkamiseksi. Mykkäsen mukaan jo 300 normia on poistettu ja osoitti lukuisia hallituksen onnistumisia elinkeinoelämän olosuhteiden helpottamiseksi ja kuluttajien ostovoiman kasvattamiseksi. Yhdeksi keskeisimmäksi hankkeeksi Mykkänen esitteli kauppojen aukioloaikojen vapauttamisen vuoden 2016 alussa.

– Kauppa nähdään tulevaisuudessa keskuksena erilaisille palveluille, jotka samalla helpottavat myös ruokakauppojen toimintaedellytyksiä. Toivottavasti rohkeus uudistusten tekemiseen säilyisi myös tulevaisuudessa apteekkien asemaa pohdittaessa, sanoo Mykkänen.

Mikko Helander: Uudistunut K-ryhmä teknologian edelläkävijä

Keskon pääjohtaja Mikko Helander kertoi uudesta Niksien maa -kampanjasta, jossa haetaan kaikkien aikojen niksiä.

– Niksien maa istuu hyvin uudistuvan K-ryhmän imagoon. Yrityksellä pitääkin olla pilkettä silmäkulmassa, sanoo Helander viitaten hymyn huulille tuoviin nikseihin.

Kaksi vuotta Keskon pääjohtajana toiminut Helander kertoi yrityksen uudistumisen edenneen loistavasti. Suurien yrityskauppojen lisäksi koko K-ryhmän brändi-ilme on rakennettu uudestaan. Helander näkee, että kaupan alalla tapahtuu tällä hetkellä sellaisia muutoksia, joihin reagoimiseksi teknologisen osaamisen on oltava kunnossa. Tekoäly ja digitaalisuus mullistavat kaupan alaa, mutta antavat paljon myös mahdollisuuksia. Kaikkea tekemistä ohjaa asiakkaiden tarpeiden muuttuminen.

– Läheskään kaikki yhtiöt eivät osaa hypätä uuteen junaan ja jäävät teknologiassa jälkeen. Me emme. Siksi uudistunutta Keskoa voidaan pitää myös valtavana teknologiayhtiönä, sanoo Helander.

Teknologian lisäksi Helander muistutti, että sääntelyn purkaminen lisää aina myös kilpailua, joka on sekä yhteiskunnalle että kuluttajille edullista. Monopolistiset järjestelmät ovat harvoin tehokkaita.

Paneelikeskustelussa ruodittiin sääntelyn järkevyyttä

Päivän paneelikeskusteluun osallistuivat vanhempi neuvonantaja ja entinen ministeri Liisa Hyssälä, yrittäjä Kaarle Hurtig sekä K-kauppias Teppo Kylmä.  Keskustelijat nostivat esille useita tärkeitä teemoja:

– Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja tulevaisuus on epävarmaa. Siksi muutoksia pitäisi tehdä kokeillen. Ei ole häpeä korjata tehtyjä päätöksiä.
– Nykyajan poliittiset ilmiöt maailmalla saattavat olla seurausta yhteiskunnan liiallisesta sääntelystä. Eivät ihmiset halua, että heille kerrotaan miten elää oikeaa elämää.
– Ollaan pisteessä, että vanhoja toimintatapoja on muutettava. Ihmisten pitää tulevaisuudessa kantaa vastuu yhä enemmän itsestään.
– Normeja on purettava vastuullisesti ja eettiset näkökohdat huomioiden. Suomalaisella kaupanalalla on suuri intressi toimia vastuullisesti, kuten se on toiminut tähänkin asti.
– Sääntelyä purkamalla luodaan liiketoimintaa, jolla on mahdollista pysäyttää myös Suomen syrjäseutujen autioituminen. Harvaan asutussa maassa ruokakauppa olisi esimerkiksi tehokas lääkevälittäjä.
– Alkoholipoliittisessa keskustelussa asioita käsitellään vain holhousnäkökulmasta – missä on keskustelu kulttuurin luomisesta ja nautinnosta!

Pekka Vauramo: Yritys selviää muutoksista joustavuudella

Kaupan päivän pääpuhujana kuultiin Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramoa, joka kertoi Finnairin olleen hyvä esimerkki yrityksestä joka on joutunut luovimaan muuttuvassa maailmassa. Esimerkiksi ilmailualalla sääntelyn purkaminen oli iso muutos, joka syöksi monet lentoyhtiöt kurimukseen. Yrityksen sopeutumiskyvyllä ja joustavuudella on suuri merkitys siinä, miten yritys selviää tulevaisuuden haasteista.

– Suomen talous on siirtymässä yhä enemmän palveluihin. Palveluihin tulevat myös työpaikat ja niistä saatava verokertymä on jo nyt suurempi kuin elinkeinoelämässä muualla, sanoo Vauramo.

Toisaalta Vauramo muistuttaa palvelujen ja kaupan olevan kaikkein herkimpiä murrokselle. Kaupat ovat erikoistuneet, mutta palvelut siirtyneet myös verkkoon. Verkkokaupat taas eivät noudata enää aukioloaikoja, johon myös kivijalkakauppojen on sopeuduttava.

– Suomalaiset yritykset ovat hyvin kansainvälisiä. Tulee myös miettiä, ymmärrämmekö kuluttajia joka maassa ja pystymmekö vastaamaan heidän tarpeisiinsa? Osaammeko toimia Suomessa globaalisti, kysyy Vauramo ja samalla muistuttaa Finnairin olevan Suomessa Veikkauksen jälkeen toiseksi suurin verkossa palveluita myyvä yritys.

– Suomi on digilisaation paalupaikalla mennessämme kohti muuttuvaa tulevaisuutta. Jatko on meistä itsestämme kiinni miten hyödynnämme voimavaramme, päättää Vauramo.

Ymmärrämme asiakasta – menestymisen edellytys

Keskon rakentamisen- ja talotekniikan kaupan Mikko Pasanen, Sanna Pekkola ja Mirjana Stenbom kertoivat rautakaupassa tapahtuvista isoista muutoksista.

– Tulevaisuudessa yhä tärkeämpää on ymmärtää asiakkaidemme todellisia tarpeita. Ymmärtää miksi asiakas käy rautakaupassa ja kuka oikeasti on asiakas. Remontoinnissa ja rakentamisessa ratkaisevat palvelu, idea ja asioinnin helppous, jota myös rautakaupan tulee asiakkaalleen tarjota, sanoo Pasanen.

Rakentamisen trendinä on ulkoistaa ammattilaisille pienempiäkin projekteja, jolloin tärkeä asiakasryhmä rautakaupalle ovat myös remontoinnin ja rakentamisen ammattilaiset.

– Rautakaupan murros syntyy siitä, kun yhdistetään eri toimijoiden vahvuudet ja poistetaan esteitä yhteistyölle. Saatamme yhteen alalla olevat tekijät, asiakkaat ja tuotteet, kertoo Pekkola.

– Esimerkiksi tulevaisuudessa K-raudan myyjästä tulee asiakkaan remontin projektijohtaja, joka voi olla yhteydessä älypuhelimen sovelluksen avulla remonttikohteeseen ja jakaa videota, kuvaa ja muuta informaatiota rakennuspaikan, asiakkaan ja ammattilaisen välillä, sanoo Stenbom.

Päivän esitysten jälkeen siirryttiin maistelemaan Sasu Laukkosen, Pekka Terävän ja Timo Lepistön loihtimia walk dinner -tyyppisiä luomuksia, joita kuulijat pääsivät maistelemaan eri ruokailupisteissä. Iltaa siivitti keskustelu päivän esityksistä sekä loistava musiikki.

Takaisin ylös