Kinkkutemppu-kampanjalle kultaa SABRE Awards EMEA -kilpailussa

K-ryhmän yhteistyössä eri tahojen kanssa toteuttama jouluinen Kinkkutemppu-kampanja voitti eilen kultaa Lontoossa SABRE Awards EMEA -kilpailussa kategoriassa Corporate Media Relations. SABRE Awards EMEA on yksi viestintäalan arvostetuimmista kilpailuista, ja siihen osallistui tänä vuonna eri kategorioissa yhteensä yli 2 400 kilpailutyötä.

Kinkkutempussa suomalaiset pystyivät lahjoittamaan kinkun paistamisesta syntyvän rasvajätteen kampanjalle. Neste jalosti siitä Neste MY uusiutuvaa dieseliä, jonka arvo lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen. Kinkkurasvoja lahjoitettiin yhteensä 12 000 kiloa. Rasvan keräysastioita oli eri puolella maata K-ruokakauppojen yhteydessä olevissa Suomen Pakkauskierrätys RINKIn keräyspisteissä.

Näistä Lassila & Tikanoja hoiti rasvan kuljetukset rasvan käsittelyyn Honkajoki Oy:lle. Neste valmisti kerätyistä paistinrasvoista Neste MY uusiutuvaa dieseliä Porvoon jalostamollaan. Vesilaitosyhdistys oli kampanjassa mukana muistuttamassa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin. Maa- ja kotitalousnaisten tehtävänä oli puolestaan kertoa kinkunpaistajille rasvan kierrätysmahdollisuudesta.

Viestintäkumppanina kampanjassa toimi viestintätoimisto Miltton. Kinkkutempun idea lähti edunvalvontajärjestö Kemianteollisuuden ideasta, joka kasasi monista yrityksistä ja järjestöistä koostuvan hankkeen kokoon.

- Kinkkutemppu on hyvä konkreettinen esimerkki kiertotalousajattelusta, eli miten jätteitä ja tähteitä voidaan käyttää uudelleen ja hyödyntää esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden raaka-aineena. Kiertotalous on K-ryhmän vastuullisuuden yhtenä pääteemoista vuonna 2017, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

- Haluamme kiittää hienosta palkitusta kampanjasta erityisesti K-ruokakauppojen asiakkaita, sillä te mahdollistitte Kinkkutempun erinomaisen onnistumisen palauttamalla kinkkurasvat kierrätykseen, jatkaa Jäske.

Takaisin ylös