Kiinnostus lähiruokaan yhä kasvussa – tavoitteena 100 Paikallista Sinulle -tapahtumaa K-Supermarketeissa

K-Supermarket-ketjun kauppiaat järjestävät jälleen tänä kesänä Paikallista Sinulle -tapahtumia, joissa lähi- ja pientuottajat tuotteineen tulevat tutuiksi kaupan asiakkaille. Tänä vuonna tavoitteena on järjestää sata tapahtumaa eri puolilla Suomea.
Helsingin makkaratehdas esitteli tuotteitaan K-Supermarket Koivuhaassa järjestetyssä Paikallista Sinulle -tapahtumassa.

Asiakkaiden kiinnostus ja kysyntä lähiruokaa- ja pientuottajia kohtaan jatkaa kasvuaan. K-Supermarket-ketjun kauppiaat tukevat pien- ja lähituottajien toimintaa ottamalla valikoimiinsa näiden tuotteita esimerkiksi asiakkaiden toiveista. Vuodesta 2016 alkaen yhteistyötä tuottajien kanssa on tiivistetty entisestään Paikallista sinulle -tapahtumilla.

Paikallista sinulle -tapahtumissa K-Supermarketin kauppias kutsuu alueensa lähi- ja pientuottajat kauppaansa esittelemään tuotteitaan ja kertomaan toiminnastaan. Tapahtuman tavoitteena on saattaa paikalliset lähi- ja pientuottajat yhteen, antaa asiakkaille helppo keino toivoa uusia tuotteita kaupan hyllyille sekä tukea oman seudun työtä. Tapahtumissa on tarjolla lähellä valmistettuja tuotteita tai raaka-aineita lähes kaikista tuoteryhmistä.

Viime kesänä K-Supermarket-kauppiaat järjestivät noin 80 Paikallista Sinulle -tapahtumaa.

 

K-ruokakauppa lähi- ja pientuottajille merkittävä myyntikanava

Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat K-ruokakauppojen tärkeimpiä teemoja. Suomalaisten tuotteiden osuus K-ruokakauppojen valikoimassa on yli 80 %.

K-kauppiaat ovat merkittäviä paikallisia ostajia. Esimerkiksi vuonna 2016 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 602 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut 35 miljoonaa euroa vuodesta 2014.

 

Asiakas tukee työllisyyttä

Suomalaisten yleisimmät syyt ostaa paikallisia elintarvikkeita ovat halu tukea paikallista työllisyyttä (61 %) sekä halua tukea alueen elinvoimaisuutta (52 %). (1)

Maakunnissa noin 80 % vastaajista on sitä mieltä, että ruoan tuottajia arvostetaan liian vähän. (1)

- N. 50% 15-79-vuotiaista suomalaisista pitää lähiruoan tunnistamista vaikeana kaupoissa. (2) Pyrimme omilla tapahtumillamme sekä paikallista-merkinnällä lähiruokatuotteiden yhteydessä helpottamaan tunnistamista.

34% suomalaisista pitävät lähiruokaa tiedostavan kuluttamisen tärkeänä alailmiönä vuonna 2017 (3)             

 

Tulossa olevat Paikallista sinulle -tapahtumat

 K-Supermarket-ketjun tavoitteena on järjestää yhdessä kauppiaiden kesän ja syksyn aikana sata Paikallista sinulle -tapahtumaa ympäri Suomen. Tapahtumien ajankohdat vahvistuvat kesän myötä.

 Ajankohtainen lista tapahtumista löytyy K-Supermarketin verkkosivuilta.

 Linkin takana tunnelmia vuoden ensimmäisestä Paikallista sinulle -tapahtumasta 18.5. K-Supermarket Hansassa Ulvilassa.

https://www.youtube.com/watch?v=A4X9DylBO4k&feature=youtu.be

(1)  Suomalaisen työn liiton tutkimus, 2016.

(2)  Suomi syö, 2016

(3)  Ruokailmiöt 2017

 

Takaisin ylös