Kilpailu- ja kuluttajavirasto on antanut Keskolle luvan Suomen Lähikaupan ostoon

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 11.04.2016 KLO 14.00 1(2)

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt yrityskaupan, jolla Kesko Oyj:n tytäryhtiö Ruokakesko Oy hankkii Suomen Lähikauppa Oy:n. Lupaan sisältyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston asettamia ehtoja. Yrityskaupan toteutuminen edellyttää myös kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Kaupan toteutuessa K-ryhmä kasvattaa strategiansa mukaisesti lähimarkkinaverkostoaan ja suomalaisten kuluttajien arvostamat lähikauppapalvelut paranevat merkittävästi.

KKV:n antaman päätöksen mukaisesti Kesko on saanut luvan Suomen Lähikauppa Oy:n ostolle. KKV asetti yrityskaupan ehdoksi velvoitteen myydä 60 Suomen Lähikauppa Oy:n kauppaa kilpailijoille. Mikäli jonkin kaupan tai joidenkin kauppojen myynti ei ole mahdollista, raukeaa Ruokakesko Oy:lle asetettu myyntivelvoite. KKV velvoitti myös, että yrityskaupan vahvistuttua Ruokakesko Oy:n omistukseen siirtyvä Suomen Lähikauppa Oy jatkaa hankintoja Tuko Logistics Osuuskunnasta määräajan KKV:n ehtojen mukaisesti.

Strategiansa mukaisesti Kesko hakee kasvua päivittäistavarakaupassa, ja yksi kasvun painopistealueista on lähikauppaverkoston kasvattaminen ja uudistaminen. Yrityskauppa mahdollistaa suomalaisen lähikaupan kehittämisen ja avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia palvella suomalaisia kuluttajia. Suomen Lähikaupan liikevaihto vuonna 2015 oli 935,7 miljoonaa euroa, sillä on noin 600 Siwaa ja Valintataloa ja noin 3 800 työntekijää.

Yrityskaupan toteutuminen edellyttää vielä kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Keskon tavoitteena on saada yrityskauppa päätöksen mahdollisimman pian. Kesko kertoi yrityskaupasta pörssitiedotteella 18.11.2015.

Jorma Rauhala, varatoimitusjohtaja ja päivittäistavarakaupan toimialajohtaja, p. 010 53 22211
Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, p. 010 53 22113
Lauri Peltola, johtaja, viestintä, yhteiskuntavastuu ja sidosryhmäsuhteet, p. 010 53 22400

Kesko on suomalainen kaupan alan pörssiyhtiö. Kesko toimii päivittäistavara-, rauta- ja erikois- sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto oli 8,7 miljardia euroa vuonna 2015 ja henkilökuntaa oli lähes 20 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 1 500 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Keskon osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

Suomen Lähikauppa on keskittynyt lähipalveluihin. Pidämme huolta lähiympäristön asukkaiden tarpeista, kokoamme palveluita yhteen ja tarjoamme hyvän palvelukokemuksen - mutkattomasti, helposti ja nopeasti. Suomen Lähikaupalla on kaksi valtakunnallista kauppaketjua: Siwa ja Valintatalo. Siwan kauppaverkko on Suomen kattavin.

Kesko Oyj

Merja Haverinen