Rautakeskon Norgros-kauppa toteutettu

Kesko Oyj:n tytäryhtiö Rautakesko Oy on saanut Norjan kilpailuviranomaisilta hyväksynnän norjalaisen Byggmakker-rautakauppaketjun omistavan Norgros AS:n ostamiselle. Myös muut kaupan voimaantuloehdot ovat täyttyneet. Kauppa toteutettiin tänään 7.7.2005. Tehdyn ostotarjouksen myötä Rautakeskon omistusosuudeksi tuli 98 %.

Rautakesko sopi 15.6.2005 osake-enemmistön ostamisesta norjalaisen Byggmakker-ketjun omistavasta Norgros AS:sta (”Norgros”) ja tarjoutui samalla ostamaan tuolloin sovitun kaupan ulkopuolelle jääneet osakkeet sovitulla kauppahinnalla. Tehdyn ostotarjouksen myötä Rautakesko sai tänään toteutetussa kaupassa 98 % omistusosuuden Norgrosista. Kauppahinta on enintään 952 miljoonaa Norjan kruunua (120 milj. euroa), josta Norgrosin liiketoiminnan kehittymisestä vuosina 2005-2008 riippuva osa on enintään 236 miljoonaa kruunua (30 milj. euroa).

Norgros johtaa Byggmakker-rautakauppaketjua, joka on Norjan tunnetuin rautakauppaketju ja markkinajohtaja noin 18 %:n markkinaosuudellaan. Byggmakker-ketjuun kuuluu yhteensä 133 kauppaa, joista 20 on Norgrosin omia kauppoja. Ketjun muut kaupat omistavat kauppiasyrittäjät, joilla on ketjusopimus Norgrosin kanssa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 3,9 miljardia Norjan kruunua (noin 496 milj. euroa) ja liikevoitto ennen liikearvopoistoja 106 miljoonaa kruunua (13,5 milj. euroa). Yhtiön tulos on kehittynyt viime vuosina myönteisesti. Vuoden 2004 lopussa Norgrosilla oli 585 työntekijää. Byggmakker-ketjun vähittäismyynti vuonna 2004 oli 7,3 miljardia kruunua (928 miljoonaa euroa).

Kesko on aikaisemmin kertonut asiasta pörssitiedotteilla 6.6.2005 ja 15.6.2005.

Mikael Forss, varatoimitusjohtaja, Rautakesko Oy, puh. 0500 909 005

Kesko Oyj