Hyvinvointi ja hemmottelu kiinnostavat – vitamiinivedet trendikäs kesäjuoma

Kivennäisvesi on kesäostosten ehdoton suosikki. Uusi ja selkeästi laajeneva tuoteryhmä ovat vitamiini- ja hyvinvointijuomat. Keskon päivittäistavarakaupan asiantuntijat uskovat, että buumi on vasta alussa.

Jopa 53 prosenttia suomalaisista haluaa tehdä parempia valintoja kaupassa omaa hyvinvointiaan silmällä pitäen*. Tämä näkyy myös pullotettujen vesien ostamisessa, kesän vesitrendinä kivennäisvesissä ovat vitaminoidut vedet. Esimerkiksi keväällä lanseerattujen Pirkan vitamiinivesien myynti on käynnistynyt vauhdikkaasti. 1,5 litran pullossa myytäviä juomia on kolme erilaista: Sinkkiä ja E-vitamiinia sisältävä aurinkohedelmät, magnesiumia ja C-vitamiinia sisältävä vihreä omena ja B- ja C-vitamiineja sisältävä punainen marja.

”Kyseessä on trendikäs ja selkeästi laajeneva tuoteryhmä. Kun kiinnostusta on, myös hyvinvointivesien valikoima laajenee. Uskon, että olemme vasta ison buumin alussa, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan juomista vastaava osto- ja myyntipäällikkö Sari Oksanen.”

Kesä on vesisesonki

Vuoden 2016 touko-elokuun aikana kivennäisvesiä myytiin 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kesällä myydään lähes puolet koko vuoden kivennäis- ja lähdevesistä. Maustettuja kivennäisvesiä myydään hieman maustamattomia vesiä enemmän, mutta yksittäisistä tuotteista tarkasteltuna suosituimpia tuotteita ovat vichy ja maustamaton kivennäisvesi. Makukivennäisvesistä myydyin tuote on sitruunanmakuinen kivennäisvesi.

Oluthyllyllä valinta on entistä useammin muu kuin perusolut

Suomalaiset satsaavat nyt yhä enemmän laatuun määrän sijaan, tämä näkyy K-Plussa-asiakkaiden ostoskoreissa: erikoisoluita suositaan erityisesti kesän juhlissa kuten juhannuksena. Viime kesänä alkanut pienpanimo-olutbuumi jatkuu edelleen.

Plussa-asiakastietoja tarkastelemalla selviää, että suomalaiset ovat löytäneet kevyet vaaleat meksikolaistyyliset oluet, kuten SOL ja Corona sekä Pirkka Olè, kesäjuomina. Näitä nautitaan nyt muutenkin kuin Tex mex -ruokien yhteydessä, sillä Tex mex -tuotteita ostetaan kesällä hieman muuta vuotta vähemmän. Meksikolaistyyliset oluet sen sijaan ovat kasvattamassa suosiotaan erityisesti kesällä.

Viisi juomasuositusta kesäruoalle

Oikea ruokajuoma korostaa ruoan makua. Alla viisi Keskon päivittäistavarakaupan juomatiimin vinkkiä ruokajuomiksi:

Makkara – vaalea tai tumma lager
Ribsit – Pale Ale tai Amber Ale
Lohi – Vehnäolut tai kuiva siideri
Kasvikset ja halloumi – Makeat siiderit
Hellepäivän janojuoma – Vitamiinivesi

Lisätietoja:
Otto Heinonen, tuottaja, Keskon päivittäistavarakauppa, puh. 050 566 2236

Vinkkejä ruokajuomista: www.k-ruoka.fi/ruokajuomat
Kesän grillaustrendit: http://www.k-ruoka.fi/grillaus/grillaustrendit2017/
*K:n Ruokailmiöt 2017 -raportti (linkki: https://www.k-ruoka.fi/contentassets/e77df2b1aacb4b3893c7838041efa69f/k-ruokatrendit_fin_lowres.pdf )

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

 

Takaisin ylös