Kesko myy Yamarin-veneliiketoimintansa ja Yamaha-edustuksensa Suomessa

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 19.12.2016 KLO 14.30 1(2)

Kesko myy Yamarin-veneliiketoimintansa ja Yamaha-edustuksensa Suomessa

Kesko-konserniin kuuluva Konekesko Oy on sopinut myyvänsä Yamarin-veneliiketoimintansa Yamaha Motor Europe N.V.:n omistamalle tytäryhtiölle Inhan Tehtaat Oy Ab:lle. Yamahan vapaa-ajan koneiden Suomen edustus siirtyy Konekesko Oy:ltä Yamaha Motor Europe N.V.:lle.

Keskon strategisena tavoitteena on kasvu kotimaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa.

Yamaha Motor Europe N.V. perustaa Suomeen oman maatoimiston vastaamaan Yamaha-tuotteiden ja valittujen venemerkkien myynnistä ja markkinoinnista sekä jälkimarkkinointipalveluista.

"Olen erittäin iloinen siitä, että Yamarin-veneiden valmistus ja Yamahan vapaa-ajan koneiden maahantuonti jatkuvat pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Yamaha Motor Europen omistuksessa. Näemme, että tämä yrityskauppa antaa suomalaiselle Yamarinille parhaat mahdolliset kehittyä ja kasvaa sekä koti- että vientimarkkinoilla", toteaa Antti Meriläinen, maatalous- ja konekaupan johtaja.

Kauppaan kuuluu Konekesko Oy:n Yamarin-veneliiketoiminta, Yamahan tuotteiden maahantuonti sekä eräiden muiden tuotemerkkien edustukset. Myytävien toimintojen yhteenlaskettu pro forma -liikevaihto 2015 oli 65 milj. euroa. Osapuolet ovat sopineet, että yrityskaupan kauppahintaa ei julkisteta. Luovutuksen kohteena olevissa liiketoiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät kaupan myötä uusille toimijoille vanhoina työntekijöinä.

Kaupan toteutuminen edellyttää Suomen kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lupaa sekä kaupan muiden ehtojen täyttymistä. Kaupan ennakoidaan toteutuvan vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Antti Meriläinen, johtaja, Keskon maatalous- ja konekauppa, antti.jo.merilainen@kesko.fi, p. 010 53 20492
Riikka Toivonen, talousviestintäjohtaja, riikka.toivonen@kesko.fi, p. 010 53 23495
Juha Lehtola, toimitusjohtaja, Buster Boats - Inhan Tehtaat Oy Ab, Juha.Lehtola@busterboats.com, p. 040 550 0624
Remko Visser, Department Manager Sales & Marketing, Marine Division, Yamaha Motor Europe N.V., remko.visser@yamaha-motor.nl, p. +31 653 527 241

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on yli 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 30 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu yli 1 500 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

Yamaha Motor Europe (www.yamaha-motor.eu) sijaitsee Amsterdamissa, Hollannissa, ja on Yamaha Motor Company Limited, Japanin täysin omistama tytäryhtiö. Yhtiö on globaali markkinajohtaja perämoottoreiden, vesiskoottereiden ja muiden vapaa-ajan koneiden (mopot ja moottoripyörät, golf-autot ja mönkijät) valmistuksessa ja myynnissä. Euroopassa Yamaha on markkinajohtaja perämoottoreissa, ja laaja mallisto ulottuu 2,5:stä 350 hevosvoimaan.

Buster, Inhan Tehtaat Oy Ab, (www.busterboats.fi) Euroopan suurin alumiiniveneiden valmistaja ja johtavia yrityksiä Pohjoismaiden vapaa-ajan veneiden markkinoilla. Yrityksen tuotevalikoima koostuu Buster-merkkisistä, eri tarkoituksiin soveltuvista alumiiniveneistä. Busterin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Ruotsi, Norja ja Venäjä. Inhan Tehtaiden tuotanto sijaitsee Ähtärissa, ja pääkonttori ja tuotekehitys Raisiossa.