Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Juha Hotti: Teknologinen kehitys ratkaisee ongelmat, joista emme vielä tiedä

Juha Hotti | 04.11.2016

Tieteen ja teknologian kehitysvauhti jatkaa kiihtymistään. Muutoksessa ei ole enää kyse siitä, tuleeko se, vaan siitä, millä magnitudilla kaikki muuttuu.

Mediassa keväällä hyvin esillä olleen Gartnerin tutkimuksen mukaan uskomattomat 51 % suomalaisista yrityspäättäjistä ei usko digitalisaation vaikuttavan heidän liiketoimintaansa, vaikka teknologisen kehityksen ja sen välillisten vaikutusten on jo nyt nähty murtavan voimakkaasti vakiintuneita toimintamalleja hyvinkin perinteisillä toimialoilla. Teknologisen kehityksen kerrannaisvaikutuksia ei tulisikaan jättää huomioimatta, sillä moni kehitysaskel on jo antanut vihjeitä mm. kulutuskäyttäytymisen tulevista muutoksista.

Olemme voineet jo vuosikymmenen ajan seurata, miten sosiaalinen media on lähentänyt meitä yksilöinä toisiimme ja saanut meidät kommunikoimaan enemmän. Älypuhelinten ja nopeiden mobiiliyhteyksien avulla olemme ostoksilla ollessamme hintatietoisia ja perustamme ostopäätöksemme muiden asiakkaiden tuotteesta antamiin arvioihin.  Yleisesti ottaen luotamme enemmän toisiin ihmisiin kuin yrityksiin, ja kuuntelemme tarkasti verkostomme mielipiteitä. Odotamme yritysten olevan avoimia ja läpinäkyviä kaikessa toiminnassaan, sillä meillä on pääsy tietoon ajasta ja paikasta riippumatta.

Koska olemme tottuneet saamaan vastauksia aina helposti, myös kärsimättömyytemme on lisääntynyt: odotamme yhä parempaa palvelua ja valmiita ratkaisuja meitä palvelevilta yrityksiltä. Joulun ruokaostoksia suunnitellessamme haluaisimme kaupan tietävän jo ennakkoon, mitä tarvitsemme, ja toivoisimme kaupan tarjoavan meille valmiita valintoja ja kiinnostavia uutuuksia niitä erikseen pyytämättä. Nämä ratkaisut mahdollistaa julkisuudessakin paljon käsitelty asiakastieto eli yleisesti kutsuen data.

Koska jokainen asiakas on erilainen, datan kerääminen on välttämätöntä hyvän palvelun tarjoamiseksi. Asiakkaina haluamme saada juuri meille räätälöityä palvelua: palkitsemista, hyödyllisiä etuja, mielenkiintoisia suosituksia ja elämää helpottavia ratkaisuja. Mutta omaa dataa ei enää tulevaisuudessa haluta luovuttaa yrityksille ilman, että siitä koetaan saatavan hyötyä. Tämän vuoksi yritysten on kehitettävä asiakkailleen hyödyllisiä dataan perustuvia palvelumalleja, jotta myös asiakas kokee saavansa arvoa luovuttamalleen tiedolle. Tietosuojasta huolehtiminen on myös selkeä trendi: luovutamme dataa mieluiten vain luottamuksemme arvoisille tahoille. Kaikissa tapauksissa ihminen ei kuitenkaan voi tehdä dataan pohjautuvia johtopäätöksiä datasta itse, ja siksi tarvitsemme koneoppimista, joka pystyy tekemään huomiot ja toimenpiteet valtavista tietomassoista ilman ihmisen apua - ja kehittymään siinä jatkuvasti paremmaksi.

Unelma itsestään ajavasta autosta on elänyt jo Ritari Ässän aikakaudella, mutta etenkin tänä vuonna niistä on kohistu. Monet autovalmistajat ovat lupailleet täysin autonomisia autoja sarjatuotantoon 2020-luvulla, mutta eniten parrasvaloissa on ollut yhdysvaltalainen automerkki Tesla, joka lupailee täysin autonomista ajotoimintoa autoihinsa jo 2018. Teslan jatkuvassa verkkoyhteydessä olevat autot ovat lokakuun alussa julkaistujen tilastojen mukaan keränneet pelkästään autopilotin avulla ajettua ajodataa jo 350 miljoonaa kilometriä. Teslan autot siis oppivat jatkuvasti lisää siitä, kuinka missäkin liittymässä, risteyksessä ja ajotilanteessa ajetaan. Kun täysin autonominen ajotoiminto julkaistaan ohjelmistopäivityksenä Teslan jo valmistamiin autoihin, autopilotin takana on valtava oppimäärä ajokokemusta. Ei siis ihme, että Teslan äskettäin julkaiseman testivideon perusteella autopilotti näytti ajelevan kaupungissa tottuneen oloisesti ja etsivän itselleen jopa vapaan parkkipaikan täydeltä parkkialueelta.

Kun autot osaavat ajaa itse, yhä kasvavampi joukko meistä ei halua enää omistaa autoa seisomassa parkkiruudussa tyhjän panttina. PricewaterhouseCoopers on arvioinut, että vain yksi prosentti Yhdysvaltojen autokannasta voisi hoitaa kaiken autoilun tarpeen, mikäli autot olisivat tehokkaassa hyötykäytössä parkkipaikoilla seisomisen sijaan. Autonomisen autoilun kerrannaisvaikutusten uskotaan ulottuvan hotellimajoittumisten sekä juna- ja lentoliikenteen vähenemiseen, kun autoissa voidaan nukkua matkalla määränpäähän. Jos autot ja liikkumispalvelun tarjoaa jatkossa yritys, myös autovakuuttaminen joutuu murroksen kouriin.

Kuinka tämä kaikki vaikuttaa kaupassa käymiseen? Monin tavoin, vaikka tarkka lopputulos jää tietysti nähtäväksi. Teknologia tarjoaa meille tulevaisuudessa ratkaisuja sellaisiin ongelmiin, joiden olemassaolosta emme vielä edes tiedä. Olemme K-ryhmässä jo nyt valmistautuneet tulevaisuuden kaupassakäynnin trendeihin, sillä jos jokin asia on varma, niin se, että muutos ei tule enää koskaan olemaan näin hidasta.

 

Juha Hotti, Head of Mobile, Kesko, K Digital

Takaisin ylös